Zlatni Ambasador SAM-a, Tatjana Mamula Nikolić - Rezilijentnost, uslov bez koga se ne može


Datum: 02.Aug.2021


Pre par godina imala sam priliku da posetim Tenerife. Impresioniralo me je vulkansko ostrvo i najviši vrh u Španiji – Teide. Pored besprekorne čistoće, ono što me je još više opčinilo je zelenilo koje raste na izuzetno surovom vulkanskom terenu. Ko je zasadio borove, rastinje, odakle ideja za tako nešto? Kako je moguće da uspeva? Koji je to faktor koji omogućava održivost eko-sistema? Koja je formula za rezilijentnost? Priroda i atmosferske prilike su se pobrinule, da u tom jedinstvenom ambijentu, snabdevaju vulkansko ostrvo "morem oblaka", svakodnevom kišom. Trebalo je prepoznati te mogućnosti otvaranja parkova i omogućiti još veću atraktivnost turističke ponude ostrva. Alternative postoje, treba ih pronaći i angažovati.
U poslednje vreme intenzivnije pratim promene u načinu učenja kako mladih tako i odraslih, te značaj i ulogu inteligencije umeća učenja. To je inteligencija koja kod zaposlenih prepoznaje želju i spremnost da se razviju i brzo prilagode na osnovu svojih iskustava te kako da nauče da funkcionišu u svetu tehnoloških promena i VUCA  svetu. Umeće prilagođavanja na nova radna mesta te sposobnost učenja kod zaposlenih postaje sve važnije. Poslodavci žele zaposlene koji su dovoljno agilni u svom radnom okruženju sada i u budućnosti. U isto vreme, zaposleni žele da nauče nove veštine u cilju da ostanu relevantni, zapošljivi i mobilni. Neizbežno je da u budućnosti očekujemo sve veću upotrebu veštačke inteligencije, robotike, električnih vozila, nanotehnologije, biotehnologije i ostalih novih grana industrije, za koje će trebati novi način rada i razmišljanja.  
Praćenje trendova omogućava širu sliku i aticipaciju promena u poslovanju, promene u ponašanju potrošača, procesa, poslovnih modela. Osim anticipacije potrebno je promenu i dizajnirati i implementirati kako bi bila što više u „našim rukama“. Poslovanje više nije racionalan proces koji se može osloniti na dosadašnje teorije i tehnike iz oblasti poslovnog menadžmenta. Sve više čujemo termine poput reinovacije, agilnog liderstva i mnoge druge koji se oslanjaju na nove veštine neophodne kako bi se upravljalo timom i organizacijom u prvoj polovini 21. veka. Potresi nastali kao posledica funkcionisanja u VUCA okruženju, navode i organizacije da pravovremeno reaguju, postanu rezistentne i izgrade takve alate koji će im pomoći da prođu kroz proces transformacije, prežive i čak procvetaju u onome što danas možemo nazvati nova normalnost, jednom rečju da primene organizacioni darvinizam.
Podaci kažu da ćemo u narednih 5 godina videti više promena nego u poslednjih 250 godina.
•    Tržišta se ubrzavaju– smanjuje se životni ciklus proizvoda a povećava broj reinovacija i inovacija.
•    Potrošači su sposobniji i povezaniji - sa pristupom obrazovanju, neograničenim znanjem, platformama sve su više informisaniji i njihova mapa puta donošenja odluka sve je personalizovanija. 
•    Stavovi i iskustva potrošača se menjaju – velika većina pripadnika nove generacije bira brendove koji rade dobro, odbijaju korporativne poslove, društveno su odgovorni i ekološki  proaktivni.
•    Istraživanja kažu da se prosečan životni vek kompanija smanjio sa 75 godina 1950. do 15 godina početkom 21.veka te 7 godina 2020.
•    Lideri su pod pritiskom, menjaju poslovne modele i način razmišljanja. 
•    Zaposleni menjaju  poslodavce  ali i karijere. 
Kako reinovirati poslovanje, procese, poslovni model, brend ako uzmemo u obzir da se mnogo toga menja sa promenama u okruženju? Kako odgovoriti na zahteve potrošača, zaposlenih, dobavljača, poslovnih partnera, društvene zajednice i sve jače konkurencije? Kako biti u plavom okeanu?
Kada razumemo proces promene i kako on izgleda u emotivnom i bihejvioralnom smislu, znaćemo u šta se upuštamo i znaćemo kako da  povedemo druge u promene, kao i kako da im pružimo podršku i ohrabrenje tokom procesa. Zato je od izuzetne važnosti da prihvatimo i poštujemo okruženje u kome smo se našli. Potrebno je da prihvatamo način na koji ono funkcioniše kako bismo uspostavili sinergiju i balans. Kao što sa nemirnim morem to možemo samo ako odbacimo ego i budemo otvoreni za saradnju sa ovako izazovnim okruženjem. Tajna iskusnih surfera je poznavanje sebe i okruženja u kome surfuju, kao i uvažavanje unutrašnje dinamike kako sopstvenih emocija i reakcija, tako i dinamike spoljnog okruženja i događaja koji se u njemu odvijaju. 
Izazovi koji se svakodnevno postavljaju pred lidere su kako omogućiti timu da agilno deluje tokom nesigurnih vremena, da podeli sa timom kristalno jasnu strategiju gde ste sada i kojim pravcem treba da idete, da organizacija poseduje bateriju alata koju  koristi za prepoznavanje trendova i promena na tržištu, da ih inicira, razvija i implementira. 
Koliko je vaša firma sposobna i vešta da u narednih sedam godina razvije i odgovori na potrebe nove generacije koja bira inovativne i ekološki proaktivne brendove?
Koliko se oslanjate na dosadašnja iskustva? 
Koliko je vaš sistem rezilijentan? 
I kako izgraditi” more oblaka” koje zasipa idejama i rešenjima?

Zaboravite programiranje - najbolja veština koju treba da naučite decu je da umeju ponovno da otkrivaju, da renoviraju”, Yuval Noah Harari

Sponzori