Vreme opasnog življenja i poslovanja - Dejan Ranđić, General Manager DNA Communications i član UO SAM-a

Razmišljanje o krizi koja dolazi, pragmatičnosti i sopstvenom interesu...ali pre svega o partnerstvu i međusobnom poverenju koje će nas možda sačuvati


Datum: 28.Jul.2020


Početkom maja meseca intenzivno smo razmenjivali iskustva, ali i strahove na temu planiranog početka postcovid poslovanja. Ipak, samo dva meseca kasnije, postali smo svesni da je postcovid status još uvek daleko i da se moramo suočiti sa problemima i efektima koje donosi tzv. kontinuirano stanje Covid pretnje.

Ovo važno saznanje govori o tome koliko su pretpostavke sa kojima ulazimo u poslovne analize i planiranja nepouzdane, kao i koliko moramo biti spremni na konstantno redefinisanje pristupa.

Jedno je sigurno - veoma brzo ćemo spoznati lokalni oblik krize i recesije kao rezultat dolazeće svetske krize, ali i lošeg stanja domaćeg privrednog okruženja i niske finansijske moći domaćeg tržišta. Srbija je, kao tržište, godinama „tesna“ za sve koji žele da ostvare značajniji rast. S obzirom da kriza dolazi nakon godina rasta koji je bitno uticao na poslovnu kulturu, strategije i pristup poslovanju kod velikog broja firmi na tržištu, taj izazov će biti znatno veći.

Od ranije prisutni postulati i modeli inovacija, transformacija i prilagođavanja u kriznom poslovanju prenose dragocena iskustva, ali zbog izuzetne specifičnosti perioda pred nama, njihova slepa primena može biti pogrešna pa čak i opasna.

Ko kaže da je spreman i da ga ne zabrinjava period koji dolazi, ne govori istinu.

Istina je samo jedna. Svaka firma će biti u obavezi da do poslednjeg detalja preispita svoje tržište, potrošače ili klijente, uslugu ili proizvod koji plasira na tržište, interne procese... kako bi kreirali sopstveni model transformacije. 

Tržište B2B usluga, bilo da je u pitanju oblast komunikacija, plasiranja inovacija ili poslovni konsalting, može se naći u nezavidnoj situaciji ukoliko se prepozna kao trošak bez kog se može. Ipak, ukoliko se prepozna kao alat za uspešnije prevlađivanje krize, može doživeti svoj zlatni period.

Poslovnim konsaltingom u oblasti komunikacija i inovacija se bavim već dve decenije i sada više nego ikada verujem da od nas koji uslugu nudimo, ali i od naših partnera, zavisi koji ćemo od ova dva dijametralno suprotna scenarija iskusiti. Međusobno razumevanje i prepoznavanje saradnje kao cilja obostranog poslovnog interesa, ono je od čega će zavisiti najviše.

Svaka kriza iznedri lepe primere solidarnosti, ali po pravilu pokaže i ekstremnu pragmatičnost, isključivu brigu o sopstvenom problemu, lojalnost samo sebi i sopstvenom interesu.

U narednom periodu moramo razmišljati o problemima i izazovima naših klijenata i partnera i izboriti se za status saradnika u rešavanju istih. Samo tako imamo šanse za rešavanje i sopstvenih izazova. Ipak, moramo biti svesni da rešavanje problema naših klijenta ima veze sa problemima i izazovima njihovih klijenata ili kupaca, što formulu cini još složenijom.

Kada je oglašavanje u pitanju, brendovi su važni, ali činjenica je da već duže vreme poslujemo u customer-centric ambijentu. Komunikacija okrenuta prodaji je pravilo, a prodajni rezultati će u narednom periodu biti još važniji. Na nama, konsultantima u oblasti komunikacija, je da ne dozvolimo potpuni prelazak na prodajno/rasprodajnu histeriju, jer će napuštanje podrške brendu i isključiva orijentacija trenutnoj prodaji naneti nesagledive posledice našim klijentima. Ali, šta ako je osnovni problem i izazov nasih partnera - poslovanje i prodaja danas i sutra?

 

 

Sponzori