Vaš biznis u zombi apokalipsi
Aleksandar Vratonjić Gligorijević, Chief Marketing Officer u Telegroup i predavač na SAM Akademiji predstavlja biznis trendove u 2024. godini.
Datum: 25.Apr.2024
Da li ste ikada razmišljali da li bi vaš biznis preživeo zombi apokalipsu? Nakon pandemije, dok se još nisu slegli poslednji ostaci izbora i sukoba koji su se desili u samo 12 kvartala, ovo je pitanje koje vredi promisliti. U svetu koji se vrti oko nas, biti 'ispred krivine' sa najnovijim poslovnim trendovima podseća na bežanje od zombija—zahteva agilnost, brzo i kratkoročno predviđanje situacija i dozu vedrog duha. Kako se poslovni trendovi menjaju, tako se menjaju i očekivanja koja se postavljaju pred lidere. Oni više nisu samo menadžeri resursa, današnji lideri su vizionari, inovatori, motivatori i, što je najvažnije, katalizatori promena. Moraju predvideti promene, kontekstualizovati ih unutar jedinstvenih potreba i mogućnosti svoje organizacije, i izabrati prave alate za ostvarivanje inovacija. Pronalaženje motivacije i stvaranje okruženja koje inspiriše druge da povećaju svoje angažovanje je ključno, posebno sada, kada je globalni nivo angažovanja na istorijski niskom nivou. Iako trendova ima mnogo, njihova relevantnost varira u zavisnosti od industrije, geografije i vremena kroz koje naše organizacije prolaze. Smatram da ovih šest trendova posebno značajno utiče na biznise u Srbiji i regionu u 2024. godini.
1.
Digitalna
renesansa
Poput
srednjovekovnih trgovaca i Gutenbergove štamparije, savremene kompanije koriste
digitalizaciju da promene način na koji posluju, loveći nove načine da podignu
produktivnost. Nekad je tehnologija bila podrška, a danas je uveliko dobro
baratanje tehnologijom osnovni pokretač biznisa. Dovoljno je pisano o
digitalizaciji da bismo sada ulazili u ovo široko polje jer digitalizacija nije
nov koncept. Gde verujem da akcenat treba staviti jeste način na koji kompanije
primenjuju tehnološke alate poput interneta stvari (IoT), 5G konektivnosti i
privatnih mreža, i generativnih „AI” rešenja, koja predstavljaju šansu za pravu
revoluciju. Ko zna, možda na tom putu konačno i shvatimo razliku između
digitalizacije i digitalne transformacije. Što nas dovodi do možda i
najvažnijeg trenda…
2.
Korisnik
u centru
Svaki
dobar ugostitelj zna da je ključ uspeha u tome da gostu predvidi želju pre nego
što je izgovori. U svetu biznisa, ovo se prenosi kroz pristupe kao što su „Design
Thinking“ i ko-kreacija, gde kompanije i korisnici, sada već partneri, zajedno
oblikuju proizvode i usluge, umesto da ih samostalno kreiraju i kroz ofucane tehnike
im iste naturaju na korišćenje. Nedavno sam razgovarao sa prijateljem koji se
useljava u nov stan, i procesu opremanja je imao priliku da testira AR rešenje
poznate kompanije nameštaja koji sami sklapate kod kuće, koja je omogućila
kupcima da "testiraju" nameštaj u svojim domovima pre kupovine, kao i
da ga (veoma malo) prilagode, sve u cilju kako bi našli savršen “fit” za ono
što im je potrebno.
3.
Rad
na daljinu
"Work
from anywhere" nije samo trend, to je nova realnost. Pandemija COVID-19 je
ubrzala ovaj proces, ali koren ideje leži u težnji za fleksibilnošću i
uravnoteženom poslovnom i privatnom životu. Tehnološke platforme za
kolaboraciju su postale ne samo alati, već prostori gde se
"sastajemo". Svakako je tehnologija tu, sad je na ljudima i timovima
da se dogovore oko načina rada i discipline, jer je izuzetno izazovno naći
balans između odgovornosti, ovlašćenja i kontrolnih mehanizama, pogotovo kako
je integritet vrednost koja je sve češće na testu. Koliko sam samo
godina prodavao sisteme za kolaboraciju raznim „enterprise“ korisnicima kojima
je bilo važnije da uzmu dnevnicu i potroše ceo poslovni dan u obilasku
poslovnice na jugu zemlje, uz dobar ručak naravno, nego da implementiraju alate
za kolaboraciju na daljinu, a onda kada je trebalo prebaciti 1000+ zaposlenih
na rad od kuće od petka do nedelje u martu 2020. godine, sve te dnevnice iz
prošlosti dođoše po naplatu.
4.
Održivost
U
svetu gde su klimatske promene realnost s kojom se suočavamo, zeleno je novo
crno. Održivost je više od modne izjave – to je imperativ. Od zelenih energija
do cirkularne ekonomije, kompanije ne samo da inoviraju, već i redefinišu svoje
industrije. Tu se takođe osvrćemo i na održive materijale, pakovanja, a sve
više i na distributivne puteve i kanale, koji su pokazali koliko su krhki u
trenutnom antiglobalističkom nizu dešavanja. Ujedno, kako moderne tehnologije
menjaju kako radimo, tako menjaju i kako živimo – a s obzirom da Beograd
nastoji da uskoro dodirne cifru od 3 miliona stanovnika i 6 miliona vozila
(lični utisak), tako rešenja za pametne kuće… pametne gradove… pametan svet, ne
mogu doći brže. Jer nije samo stvar trošenja određene energije već i održivog
trošenja iste. A kako potreba za zdravijim uslovima življenja i manje gubljenja
vremena raste, verujem da najviše možemo uraditi kroz pametniji i održiviji
saobraćaj na gradskim ulicama, za sve učesnike.
5.
E-commerce
E-commerce
nije samo kupovina preko interneta; to je „omnichannel“ iskustvo gde fizički i
digitalni svetovi nisu odvojeni, već međusobno povezani. Potrošači danas
očekuju fluidnost između online i offline iskustava, gde mogu bez problema
prelaziti sa jednog kanala u drugi u bilo kojoj fazi kupovine. To je svet u
kojem možete pregledati proizvod u prodavnici, a zatim ga kupiti online dok se
vozite kući u taksiju, ili možda počnete kupovinu na svom mobilnom telefonu i
dovršite je na laptopu kod kuće. Da bi se postigla prava integracija,
e-commerce strategije moraju biti prožete visokom tehnologijom i inovacijama. Već
pomenuta primena tehnologija poput ARa omogućava potrošačima da vizualizuju
proizvode u svom prostoru pre nego što donesu odluku o kupovini. No svako ko je
ikad morao da čeka kurira na adresi „između 8 i 17č“ zna da trenutna kvaka leži
u logističkom aspektu e-commerce. "Last mile" dostava, tj. finalni
korak u procesu dostave koji proizvod dovodi do vrata kupca, postaje sve
važnija u e-commerce strategijama jer odnosi preko polovine ukupnog logističkog
troška. Kompanije inoviraju načine kako bi ovaj korak učinili što efikasnijim i
ekološki prihvatljivijim, koristeći drop-off stanice tj. stanove u zgradama, električna
vozila, dronove ili čak robotizovane dostavljače.
6.
Istina
i Privatnost
U
digitalnom dobu, "istina i privatnost" su postali centralne teme koje
se tiču svakog aspekta poslovanja i ličnog života. S obzirom na povećanu
dostupnost podataka, ali i sve veću digitalizaciju kritične infrastrukture, ne
pričamo više „samo o“ sajber bezbednosti, već i o rezilijentnosti sistema na
različite napade kako bi kontinutet poslovanja bio održiv. Napadi pritom ne
moraju biti samo hakerske prirode, već mogu biti direktno na integritet
pojedinaca koji su na čelu pojedinih kompanija. Uz napredne tehnologije poput
deepfake-a, kompanije i pojedinci suočavaju se sa sve većim izazovima u zaštiti
informacija i imidža. No nije sve tako crno, ako Cardi B može na TikToku da
objašnjava Pitagorinu teoremu i da to pritom olakša mlađim naraštajima da je
razumeju, možda ima još načina na koje ova tehnologija može da se upregne u
korist dobra. S druge strane, svaka kompanija danas mora razmisliti o načinu na
koji koristi podatke, osiguravajući da je transparentnost u prvom planu. Ovo
nije samo pitanje pridržavanja zakona; to je i pitanje etike odnosno izgradnje
i održavanje poverenja.
A šta mi menadžeri da
radimo?
U
susret promenama susrećemo se sa dve vrste problema. Jedni su oni gde nam je
poznat problem, kao i rešenje i sad nam samo treba resursa i autoriteta da to
rešenje primenimo. Ovo su tehnički problemi tj. izazovi. Postoje i oni
drugi, gde znamo, otprilike, šta je problem, ali nismo sigurni kako da ga
definišemo, ne znamo šta je rešenje, niti koji su nam resursi neophodni kako
bismo mogli da ga uklonimo, jer ne znamo ni gde pre da počnemo. Problem tog
tipa je recimo zagađenje životne sredine, ili „primena genAI alata u našim
internim procesima“ - ovo predstavlja tzv. adaptivni problem. Ron
Heifetz razvija koncept adaptivnog liderstva koji naglašava sposobnost
lidera da vode svoje timove kroz izazovne promene koje zahtevaju učenje i
razvoj, kako na individualnom tako i na organizacionom nivou. Heifetz posebno
naglašava da adaptivni izazovi zahtevaju promene u vrednostima, uverenjima,
stavovima i ponašanju, što je direktno primenljivo na prilagođavanje poslovnim
trendovima jer transformacija poslovanja često podrazumeva promene koje prevazilaze
tehničke izazove i zahtevaju adaptivni pristup. Adaptivne izazove, kako
sugeriše Heifetz, nije moguće rešiti samo sa postojećim znanjem i procedurama;
oni zahtevaju promenu prioriteta, verovanja i lojalnosti. U svetu biznisa, to
znači da lideri moraju biti spremni da izazovu status quo i da inspirišu svoje
timove da se prilagode novim realnostima.
Dakle,
prvo je neophodno jasno da identifikujemo koje promene predstavljaju tehničke
probleme, a koje adaptivne izazove. Tehnički problemi zahtevaju ekspertizu i
često su jasno definisani, dok adaptivni izazovi zahtevaju promene u ponašanju
i načinu razmišljanja. Na primer, uvođenje nove tehnologije može izgledati kao
tehnički problem, ali stvarni izazov može biti u tome kako zaposleni prihvataju
i adaptiraju tehnologiju u svoj radni proces. Ovo uključuje toleranciju na
greške i neuspehe kao neizbežan deo učenja. Lider može, na primer, organizovati
radionice ili simulacije koje omogućavaju zaposlenima da se upoznaju sa novim
trendovima i tehnologijama bez pritiska da odmah postignu rezultate. U mom
pristupu kolegama, smatram da je ključan faktor mobilizovanje zaposlenih da
preuzmu aktivnu ulogu u promenama. Ovo može značiti osnaživanje timova da sami
identifikuju probleme i pronađu rešenja, umesto da čekaju direktive odozgo.
Lideri mogu koristiti svoje pozicije da inspirišu i motivišu, postavljajući
jasnu viziju i ciljeve, ali i ostavljajući prostor zaposlenima da sami
doprinesu procesu. Tu dolazimo do onog problema angažovanosti sa početka teksta
– uspešno mobilisanje uključuje slušanje i razumevanje zabrinutosti zaposlenih,
kao i rad na njihovom prevazilaženju kroz dijalog i uključivanje. Istinsko
menadžersko umeće je da se održi optimalni nivo izazova i pritiska – dovoljno
da motiviše i pokreće promene, ali ne toliko da izazove „burnout“ ili otpor u
ljudima.
Elem,
kao što zombiji ne poznaju granice ni pravila, ni tržišni trendovi ne čekaju da
budemo spremni. Samo će najprilagodljiviji preživeti, a jedno je sigurno: u
ovom brzo promenljivom svetu, oni koji su spremni da inoviraju, adaptiraju se i
prihvate nove izazove, neće samo preživeti – oni će i doživeti prosperitet. A
za one koji to ne učine? Pa, nadam se da bar možete trčati brzo.