Strateški HR u SMEs
Ivanka Novaković, Founder & Chief consultant, PROCONSULTING ORGANISATIONAL DEVELOPMENT za SAM.
Datum: 26.Sep.2024
Ivanka Novaković je kako kaže o sebi - preduzetnica,
psiholog, direktor ljudskih resursa u multinacionalnim i domaćim velikim
sistemima, konsultant i trener, žena, majka troje dece i verovatno prvak sveta
u prolasku kroz promene, a za vas piše o značaju i ulozi HR-a u malim i
srednjim preduzećima.
Strateški HR u SMEs
“Radije bih zaposlio 2 juniora sa nižom platom nego 1
seniora sa velikom platom.”, bila je rečenica koju mi je na uvodnom sastanku,
onako usput, izgovorio vlasnik jedne kompanije koji me je pozvao kao
konsultanta i želeo da pričamo o tome kako bi HR funkcija van bazičnih
administrativnih poslova i selekcije uopšte mogla da doprinese njegovoj
kompaniji koja je u tom trenutku već bila srednje preduzeće.
Ono što sam ja u razgovoru nazvala strateški HR on je
smatrao za nešto što pripada velikim kompanijama, velikim sistemima,
izgovarajući: mi nemamo tih tema u našem poslovanju. Međutim, rečenica kojom
sam započela ovaj tekst, a koja je došla od njega samog, je upravo rečenica iz
domena strateškog HR-a i on sam se već u tom trenutku bavio strateškim HR-om, a
da to nije ni znao. Takođe nije znao ni koje su implikacije te rečenice, koja
je bila njegov stav usvojen kao pravilo u kompaniji, po dugoročno poslovanje
kompanije tj. po ostvarenje poslovnih ciljeva projektovanih u strateškom biznis
planu.
Radeći sa tom kompanijom narednih 6 godina, došli smo do
toga da ne samo da nisu sebi mogli više da priušte zapošljavanje “2 juniora
umesto 1 seniora” već da su morali da urade veliku reorganizaciju, oforme HQ,
zaposle ceo C level profesionalni menadžment i počnu sistematski da se bave
razvojem srednjeg i top menadžmenta.
Bez svih ovih elemenata ne bi mogli da izrastu u kompaniju
koja danas ostvaruje preko milijardu evra prometa u više od 15 zemalja.
Hajde da razvejemo maglu nad tim pojmom “strateški HR” i da
prvo objasnim šta taj pojam uopšte podrazumeva da bi postalo jasno i vidljivo
da su teme strateškog HR-a teme koje su i te kako prisutne i u malim i u
srednjim preduzećima, ne samo u velikim kompanijama i sistemima.
Ako bih u jednoj rečenici sumirala šta je domen strateškog
HR-a, rekla bih da su to sve teme koje se tiču budućnosti i održivosti
kompanije, a koje zavise od ljudi.
Ako kompanija ima bilo kakav dugoročan plan poslovanja,
koji kao takav nužno uključuje rast i razvoj biznisa, onda ta kompanija, bez
obzira na veličinu, ima potrebu za strateškim HR-om. Možda ne odmah u svim
oblastima koje pokriva strateški HR, ali sigurno u nekima u prvom trenutku, a u
svim nakon nekog vremena.
1.
Kako rast i razvoj našeg biznisa i kompanije
zavise od ljudi? Šta je to potrebno da ljudi u kompaniji znaju, umeju, razumeju
da bi mogli da podrže ostvarenje strateških poslovnih ciljeva projektovanih za
XY period pred nama? Koje su to ključne kompetencije, znanja, veštine potrebne
našim ljudima da bi poslovni ciljevi projektovani za budućnost mogli da budu
ostvareni?
2.
Kakav
organizacioni dizajn je potreban našoj kompaniji da bi imala organizaciju i
strukturu koja može da podrži sve planove i ciljeve za budućnost? Kako sprovesti, u kojim fazama i u kom ritmu
taj organizacioni razvoj da bi se osiguralo da strukutura organizacije i broj
ljudi prate potrebe koje nameću postavljeni poslovni ciljevi?
3.
Koje su ključne pozicije u kompaniji na kojima
je neophodno da imamo “A” ljude? Da li trenutno na tim pozicijama imamo “A”
ljude? Ukoliko da, kako ćemo osigirati da ti ljudi nastave da budu “A” u svojim
oblastima, kako ćemo osigurati da ti ljudi ostanu u kompaniji, kako ćemo
osigurati da imamo adekvatnu i uvremenjenu zamenu ukoliko neko od “A” ljudi
napusti kompaniju.
4.
Kako ćemo osigurati stalan priliv talenata u
kompaniju kako bismo održali kontinuitet kvaliteta zaposlenih potrebnih za ono
što su nam poslovni ciljevi?
5.
Koji je naš EVP ako želimo da privučemo
kvalitetne zaposlene?
6.
Koja je naša politika zarada i beneficija u
odnosu na tržište? Kako želimo da se pozicioniramo?
7.
Kakvo liderstvo želimo u kompaniji na svim
nivoima - poslovođe i tim lidere, supervizore, menadžere, direktore ?
8.
Kakvu organizacionu kulturu želimo? Kako želimo
da donosimo odluke, kako da komuniciramo jedni sa drugima, kako da radimo i
sarađujemo u timovima da bi oni bili što efektivniji i efikasniji? Šta nam je
zaista važno, koje vrednosti zaista želimo da budu prisutne u našoj kompaniji i
kako ćemo ih kroz svakodnevno ponašanje živeti? Kako će to doprinositi
ostvarenju poslovnih ciljeva?
9.
Koji doprinos svojim poslovanjem dajemo široj
zajednici?
Ova pitanja mogu da deluju previse kompleksno za jedno malo
ili srednje preduzeće, ali suštinski nisu.
Čak i ako krenemo od pitanja organizacione kulture, kao
najkompleksnijeg pitanja jedne organizacije, ona postoji u svakoj organizaciji
koliko god ona bila mala. U kolektivu od 5 ljudi postoje neke vrednosti, neki
načini donošenja odluka, pricipi komunikacije, način na koji direktor motiviše
saradnike…Razliku pravi samo to da li je sve to uspostavljeno nesvesno,
neplanski ili svesno i planski tako da podržava poslovne ciljeve.
Ako takvo jedno malo preduzeće ima dugoročan plan poslovanja
koji predviđa rast poslovanja odmah se otvara i pitanje broja zaposlenih
potrebnih za taj rast, a prvo sledeće je koje kompetencije (znanja i veštine)
treba da poseduju ti zaposleni da bi podržali taj rast svojim radom. A onda i
dilema sa početka ovog teksta – da li novi zaposleni treba da budu juniori ili
seniori. Ako je prva opcija, kako ćemo obučavati te junior? Ako je druga opcija
kako ćemo zadržati te senior u našoj kompnaniji?
Dakle, svaka organizacija koja planira dugoročno svoje
poslovanje kroz poslovni rast ima potrebu za strateškim HR-om.
Suprotno tome, ukoliko preduzeće ne planira svoje poslovanje
dugoročno, nema plan poslovnog rasta već se bavi samo održavanje postojećeg
biznisa, pitanja strateškog HR se ne otvaraju, ali se otvara pitanje održivosti
tog biznisa.
Razlog zbog koga mala i srednja preduzeća najčešće
izbegavaju da se bave uspostavljanjem funkcije strateškog HR-a je taj što retko
koje malo i srednje preduzeće može sebi da priušti da zaposli osobu koja bi na
takav način vodila funkciju HR-a jer to može da radi samo iskusan HR
profesionalac. Takođe, u prvim fazama rasta i razvoja kompanije ta uloga nikako
nije full time job.
Zbog toga je optimalno rešenje rad sa eksternim konsultantom
kroz outsource-ovani strateški HR.
U mojoj praksi sam radila sa nekoliko SMEs koji su bili
otvoreni da se u svojim organizacijama bave strateškim HR temama i ostvarili
velike benefite za sebe kroz taj rad.
Najčešće su to preduzeća sa oko 50-100 zaposlenih koja se
došla u fazu kada im se poslovanje širi i kada je vodeći menadžment kompanije
(najčešće vlasnik) odlučio da želi ekspanziju svog poslovanja i bolje poslovne
rezultate.
Za stratešku HR funkciju, strateški biznis plan je osnov od
koga počinje i na osnovu koga daje predlog koji su to strateški prioriteti kada
su ljudi u pitanju da bi se plan poslovanja podržao.
Gde god postoji dugoročan plan poslovanja postoji i potreba
za pitanjima strateškog HR-a, makar ona u prvom trenutku bila rešavanje dilema
da li nam trebaju 2 juniora ili 1 senior za neku poziciju.