Razvoj duhovne inteligencije
Razvoj Duhovne Inteligencije (SQ) kroz integralno podučavanje (coaching)
Datum: 20.Jul.2023
Miloš Despotović, Plant
Manager/Managing Director, Maxion Wheels, Južna Afrika, je svestran menadžer u
oblasti inženjeringa sa višegodišnjim iskustvom u dinamičnim i izazovnim profesionalnim
okruženjima. Skoro tri decenije razvija svoju karijeru u Južnoj Africi gde je
stekao ugled veštog generalnog direktora sa inovativnim tehnikama upravljanja.
Miloš se pridružio SAMu prošle godine kao EXPAT član. Specijalno za nas napisao je autorski tekst iz oblasti koju primenjuje u svom rukovođenju timovima.
Tekst pročitajte u nastavku:
Razvoj Duhovne Inteligencije (SQ) kroz integralno podučavanje
(coaching)
“Kada oblikuješ čašu, moraš da je napraviš sa
prazninom. Njena praznina je svrha i čini je upotrebnom”
Tao Te Ching
Zapadna psihologija nema centar ličnosti. Samo kombinaciju ličnih
odlika ili nesvesnih motiva, genetičkih tendecija i nervnih radnji.
Moderna psihologija u ovom kontekstu nema koncept duhovne inteligencije.
Upoznavajući sopstveni centar, šta se može i
šta ne može
objasniti, kako ga iskusiti i dostići kroz našu ličnost je ključ podizanja
i korišćenja
spiritualne intiligencije. U Istočnoj filozofiji praznina je breme punoće,
a mir je svedok istine.
Naša inteligencija je sazdana i kontrolisana mozgom koji
omogućava
da mislimo racionalno i logično. To je naša logička
inteligencija (IQ). Mi imamo mogućnost da razumemo i radimo, kako na
sopstvenim, tako i na osećanjima drugih. To
je naša emotivna inteligencija (EQ).
Naša spoznaja da smo kreativni, podizanje nivoa unutrašnjih
uvida, mogućnost
da menjamo i pomeramo granice našeg prethodnog razmišljanja daje nam duhovnu
inteligenciju. Naša duhovna inteligencija je temelj uigranog rada logične
i emotivne inteligencije. I samo ta kombinacija nas čini kompletnim bićima
sa najvišom inteligencijom koju čine logika, osećanja i duhovnost.
Mi koristimo našu duhovnu inteligenciju da imamo snove, da
stremimo i da se uzdižemo, pa čak i iznad naših saosećanja
i razumevanja.
Postoje različiti putevi i saznanja na putu duhovne
inteligencije i ni jedan nije najbolji. Ona je neophodna u svim profesijama i
zanimanjima, i u skladu je sa sopstvenom ličnošću i karakteristikama.
Jedan od puteva razvoja je usvršavanje kroz podučavanje
sa nekim ili u grupi. Postignuće visokog standarda na duže
staze, samostalno prepoznavanje kada je
potrebno promeniti tok ili ga poboljšati, prepoznati koji je pravi put - često su van granica prethodnih razmišljanja.
Najvažniji principi i put podučavanja za razvoj su:
Uzajamni odnos i razumevanje; iskrenost i
sloboda razgovora
Postojanje želje da se nešto promeni; potreba
za novom veštinom
Procena: znanja, kompetencije, strukture razmišljanja
i odnosa u životu
Obostrana posvećenost ka rezultatu
Procena dužine i strukture podučavanje
Najvažnije principi razumevanja kao daljeg procesa usavršavanja
i podučavanja:
Uzajamno poverenje
Često čujemo da se poverenje mora zaraditi, a u stvari poverenje
je iskren poklon koji možemo pružiti ljudima. U poverenju nema brojanja
pozitivnih i negativnih kalkulacija ili formula. Ne postoji sredina poverenja,
mi se jednostavno nađemo u situaciji da imamo poverenje sve dok se poverenje ne
potroši. Prvi momenat je prepoznavanje da li je osoba iskrena i da li su joj reči i
ponašanje dosledne u razgovoru sa različitim ljudima i sutuacijama. Drugi je
da li je osoba kompetentna u svojim radnjama i da li može da ih potvrdi svojim govorom
i ponašanjem.
Uzajamno poštovanje
Često se pojam poštovanja objašnjava u tome da li vam se nečije
mišljenje dopada ili se slažete sa njim. U suštini poštovanje je
prihvatanje osoba takvih kakve su, kakve su njihove vrednosti i ponašanje. To
može
da varira od jednostavnog prihvatanja do divljenja. Na kraju krajeva, poštovanje
nekoga je deo procene, a deo svake procene je izbor. Da bi se napravio dobar izbor
mi koristimo intuiciju i prikupljene dokaze i pokušavamo da isključimo
predrasude.
Uzajamna sloboda razgovora
Prvo treba da bude prisutan poziv za otvoren razgovor, uz umeće
da druga strana oseti da je slušana bez argumenta, i uz postavljanja pitanja
koja vode ka razjašnjenju. Drugo, ključ
otvorenog razgovora je važnost da se sluša za punom pažnjom. Treće, važna
je i sloboda razgovora na bazi stroge poverljivosti.
I onda kada se uspostave principi razumevanja, poverenja, poštovanja,
razgovora mogu se puniti praznine ili
istraživati
različita
značenja
u našim životima.
Šta je moj život
u suštini? Šta mi znači posao? Šta mi znači kompanija koju sam osnovao ili za
koju radim? Kakav odnos imam sa tim? Da li je ispravno i značajno
ono sto sam studirao?
Za sva ova pitanja i odgovore nije dovoljno samo racionalno razmišljanje ili pak samo osećanje. To nije dovoljno da ljudi budu potpuno srećni. Ljudi teže pitanjima o vrednosti života ili čak traže nove vrednosti, a i više od toga. Samo postojanje i postavljanje ovih pitanja u nečijem životu, pokazuje potrebu korišćenja duhovne inteligencije.