Potpuno drugačiji od drugih
Vladimir Vukotić, predsednik Izvršnog odbora 3 Banke, priča o svojim počecima i razvoju 3 Banke.
Datum: 27.Jun.2024
Bankarstvo je visokoregulisana i prilično standardizovana
industrija, pa deluje da u takvom sektoru ne postoji mogućnost da neka
institucija posluje drugačije od svih ostalih.
Činjenica da su svaki drugi poljoprivrivrednik i svaki
treći preduzetnik u Srbiji koji koriste kredite klijenti 3 Banke, a da pri tom
nemamo kartice, ATM, Mm-banking, a od 41 poslovnice imamo samo 4 u kojima
primamo depozite, dok su druge bezgotovinske, već je dovoljno da shvatimo da se
radi o jednoj sasvim drugačijoj banci u tradicionalnom bankarskom sistemu.
Početak
I to što je 3 Banka, koja danas ima preko 600 zaposlenih
nastala ne baš u garaži, ali jeste u garsonjeri u Novom Sadu, sa jednim
računarom i minimalnim kapitalom, razlikuje nas od svega što je na tržištu
viđeno. Nas par entuzijasta pokrenuli smo štedionicu, sa vizijom da ne budemo
samo još jedna banka koja nudi iste proizvode i usluge istim postojećim
klijentima, utrkujući se sa konkurencijom u tome ko će ih bolje i efikasnije
servisirati. Fokusirali smo se na širenje
“bankarske pite“ ili tržišta finansiranjem onih klijenata koji do tada nisu
koristili kredite, jer su za tradicionalno bankarstvo bili jednostavno premali.
To je u velikoj meri bilo uslovljeno i našim malim kapitalom sa kojim nismo
mogli da se takmičimo sa velikim univerzalnim bankama.
Strategija
U kreiranju strategije nije nas vodila samo težnja ka
profitu, već i naše lične ljudske vrednosti i izražena empatija prema onima
kojima je finansiranje nedostupno, pa smo na podršci malim preduzetnicima,
poljoprivrednicima i klijentima sa niskim primanjima postavili temelj poslovne
strategije koje se i danas držimo.
Želimo
da naša podrška kreira pozitivne promene. Kod finansiranja
velikih korporacija ili kad pomognete nekom da kupi još jedan auto, stan,
jahtu, ništa se suštinski ne menja... Ali
kada pomognete da mali preduzetnik započne posao, kreira radno mesto za
sebe i članove svoje porodice i na taj način obezbedi izvesniju budućnost, onda
ste zaista nekom promenili život. Neke od svojih klijenata u biznis segmentu
smo ispratili od vrlo skromnih početaka do uspešnih poslovnih priča i to je
osećaj koji se ne može opisati.
Da, ostvarujemo i profit naravno, i po prosečnom prinosu na
kapital smo među uspešnijim bankama u Srbiji, ali je isto tako bitno da svaka
naša aktivnost, proizvod ili usluga doprinosi rešavanju nekog problema
zajednice u kojoj živimo.
Volim da kažem da imamo jedinstven I lep zadatak da svi stakeholderi
budu zadovoljni, a ne samo shareholderi ili osnivači. A stakeholderi su i
klijenti, zaposleni i na kraju osnivači i na taj način doprinosimo i društvu u
celini koje je i najbitniji stakeholder.
Kultura
Puno puta smo čuli da „Kultura jede strategiju za doručak“
ali stvarno je tako i važno je da se kultura gradi od vrha. Mi smo korporativnu
kulturu bazirali na jasno definisanim vrednostima, istovremeno se ugledajući i
na praksu najboljih svetskih kompanija.
Zapošljavamo
i unapeđujemo isključivo po zasluzi i mogu da kažem da ni jedan
zaposleni u banci nije moj prijatelj ili poznanik. Biramo po principu da nam
treba “nekoliko” pravih ljudi sa stavom prema poslu i vrednostima koje delimo i
tu ne pravimo kompromise. Kad budući zaposleni ima stav i deli naše vrednosti,
veštine se uvek mogu razviti.
Često se ljudi iznenade kada vide da naš Izvršni odbor nema
sekretarice, da imamo samo jedno službeno vozilo, a posebno kada me sretnu u
kuhinji da sam sebi kuvam kafu. Time šaljemo važne poruke za naše zaposlene o
poštovanju i jednakosti.
Dalje, činjenica da smo krenuli od nule, bez matice od koje
bismo mogli da „pozajmimo“ know-how, znači da smo sve vreme morali da se
oslanjamo isključivo na sopstvenu kreativnost i inovaciju. Mislim da je ovo definisalo naš preduzetnički duh i težnju da tražimo
nekonvencioalna rešenja, često i u drugim industrijama. Upravo je ta prilika da
inoviramo, kreiramo promene, a onda svedočimo kako naša inicijativa doprinosi
uspehu i utiče na živote naših klijenata, najveći izvor zadovoljstva za moje
kolege i mene.
Pored same strategije koja je potpuno nesvakidašnja za
tradicionalno bankarstvo dobar je primer i digitalizacija. Mnoge kompanije
pokušavaju, bez kritičkog osvrta, da samom kupovinom tehnologije reše problem
svog nastupa na tržištu što uglavnom ne uspeva. Za nas je tehnologija
akcelerator, a ne kreator tražnje
klijenata. To znači da mi prvo utvrdimo potrebu na tržištu, kreiramo ponudu i
tek onda tehnologiju koristimo kao alat koji će ubrzati procese, učiniti jeftinijim
za klijenta i banku. Mi smo još 2014. godine razvili aplikaciju kojom smo
omogućili da naši službenici na terenu odobre kredit poljoprivrednicima na licu
mesta. Postigli smo upravo to, zadržali lični kontakt koji je bitan našim
klijentima, a opet pomoću tehnologije omogućili klijentima brzu uslugu. Primera
inovacije je mnogo... npr jedina smo banka koja nudi višu kamatu na manje iznose
štednje... Depozitar sa 100,000 evra dobija manju kamatu nego onaj sa 5,000 jer
viša kamata na niži ulog pomaže u edukaciji o potrebi za štednjom kod klijenata
koji zbog niskih primanja ili imovinskog stanja nisu do sad imali šansu da štede.
Radikalna
transparentnost kao koncept živi duboko u našoj organizaciji.
Stvari nazivamo pravim imenom i na taj način kroz direktan feedback dajemo
svima priliku da se menjaju na bolje ili da budu ponosni ako su ostvarili dobre
rezultate.
Po uzoru na Teslu Elona Maska jos 2015 smo počeli da
ukidamo silose, tj. problemi se rešavaju na najnižem mogućem nivou bez
hirjerarhijskih prepreka. Kod nas je svakodnevnica da vidite direktora sektora
kako sa saradnikom iz drugog rešava neki problem. Brzo smo shvatili da ćemo
kroz participativni menadžment doći
do boljih rešenja i najbolja ideja pobeđuje bez obzira od koga dolazi.
Jedan
sasvim drugačiji tim
Za nas
je najveći neuspeh da neko ne iskoristi svoj pun potencijal. Nažalost,
svedoci smo da se današnje HR prakse često kreću između dva ekstrema, kadrovske
službe i zasipanja benefitima koje suštinski ne doprinose razvoju ili dobrobiti
zaposlenih, a pogotovo ne donose benefit kompaniji.
Razvili smo posebne programe gde zaposleni koji žele da
napreduju mogu da se prijave, dobiju priliku da se razviju kroz različite
projekte, uz koje idu ovlašćenja ali i odgovornost. Ovo nam je posebno važno s
obzirom na to da se dešava da menadžeri ponekad (ne)svesno drže svoje zaposlene
nevidljivim.
Mi od zaposlenih imamo visoka
očekivanja ali isto tako visoku toleranciju na greške.
Sa ponosom mogu da kažem da je najveći broj naših kolega, uključujući i celokupan Izvršni odbor prve
menadžerske korake napravio baš u našoj banci. Imamo 41 direktora
poslovnica i svi su karijeru u bankarstvu počeli kod nas, kao kreditni
službenici.
Nedavno smo napravili još jedan korak kojim smo započeli
novu eru poslovanja 3 Banke.
Potpisali smo Ugovor o kontinuiranom okviru za kupovinu
akcija 3 Banke od strane menadžmenta, šaljući snažnu poruku zaposlenima da ih
banka dugoročno vidi kao partnere ali i “suvlasnike” budućeg rasta i uspeha.
Pored toga, iako će većinski vlasnici banke ostati tri poznate “zelene” banke
iz Evropske Unije, 3 Banka, kao brend osmišljen u Srbiji, ulaskom šireg
menadžmenta banke u vlasničku strukturu, ostaje dugoročno vezana za matičnu
zemlju. Na ovaj način se takođe postavlja osnova za širenje našeg bankarskog
brenda i van Srbije i još snažniji uticaj 3 Banke na kreiranje pozitivnih
promena u društvu, kako u Srbiji tako i zemljama regiona.