Pandemija kao akcelerator inovacija - Jelena Ristić, Country Manager, Serbia, Montenegro, Bosnia and Herzegovina, Mastercard, piše za Srpsku asocijaciju menadžera

Puno toga je naučeno za kratko vreme i sada je pred nama period u kome je potrebno izvući veoma konkretne zaključke kako bismo bili još spremniji za naredni period.


Datum: 05.Aug.2020


Pandemija virusa COVID19, koju sada već uveliko zovemo krizom, poslužila je kao neverovatan akcelerator digitalnih kanala u različite svrhe, pa i one za plaćanje. Tako se može se reći da su se neke inovacije za koje smo očekivali da se dese u narednih nekoliko godina, desile za samo nekoliko meseci i tendencija je da će nastaviti da se dešavaju.

Veliki broj korisnika je po prvi put kupio i platio nešto online i sada se svi pitamo: hoće li se i u kojoj meri ova navika kod korisnika i zadržati? Naše stanovište je da, ukoliko su imali pozitivno korisničko iskustvo i ukoliko su lakše i brže uspeli da završe svoje obaveze, a pri tome bili i bezbedniji, većina korisnika će nastaviti da koristi digitalne kanale plaćanja. Trgovci su ubrzano radili na osposobljavanju ili unapređenju svojih internet prodavnica i svedočili smo situaciji u kojoj su se u periodu restriktivne zabrane kretanja, susreli sa izazovima za ispunjenjem i isporukom svih porudžbina. Puno toga je naučeno za kratko vreme i sada je pred nama period u kome je potrebno izvući veoma konkretne zaključke kako bismo bili spremni još spremniji za naredni period.

U Srbiji, kao na dominantno keš tržištu, po prvi put smo imali situaciju u kojoj su trgovci, kao i Svetska zdravstvena organizacija, dali preporuku za korišćenje digitalnih kanala plaćanja odnosno izbegavanja upotrebe keša, kako bi se smanjili fizički kontakti i mogućnost prenošenja virusa. Digitalizacija treba da ima za cilj unapređenje i olakšavanje svakodnevnih aktivnosti, ali smo ovaj put to mogli da vidimo na veoma praktičnom primeru koji su i korisnici rado usvojili.

Kao kompanija, Mastercard se godinama, i pre pandemije, bavila razvojem i promocijom bezgotovinskog i beskontaktnog plaćanja, uvodeći inovacije koje će korisnicima i trgovcima dati više izbora i što bolje korisničko iskustvo kako bi usvojili sigurnije i praktičnije načine plaćanja. Više izbora znači više sigurnosti, veću konkurentnost i bolje korisničko iskustvo. Zato svoje partnere ohrabrujemo i podržavamo u uvođenju novih servisa, pa je nakon lansiranja mobilnih novčanika za android korisnike sa AIK i OTP bankom, ove godine lansiran Apple Pay za Mastercard korisnike ProCredit i OTP banke. Značaj dolaska Apple Pay-a na srpsko tržište ogleda se u ulozi koju ima u daljoj promociji bezgotovinskog plaćanja, a posebno u dodatnoj popularizaciji plaćanja mobilnim telefonom kao jednim od najsavremenijih i najsigurnijih načina plaćanja.

Ne treba zaboraviti ni na male i srednje trgovce iz različitih oblasti, koji su jedni od najpogođenijih u pandemiji, koja i dalje traje. Zato je važno da kao industrija kontinuirano i udruženo radimo, ne samo na projektima podrške za uvođenje bezgotovinskih plaćanja u online prodavnicama i na fizičkim prodajnim mestima, već i na edukaciji učesnika na tržištu kako bi, jednom kada započnu sa ovim, u tome i uspeli i na taj način doprineli što bržem oporavku ekonomije. Zato trenutno radimo na nekoliko inicijativa sa partnerima koje imaju za cilj da u narednim mesecima učine da trgovci zaista uoče i osete prednosti uvođenja dodatnih kanala koje i sami korisnici sve više očekuju.

 

Jelena Ristić

Jelena Ristić

 

Sponzori