Osvrt na automobilsku industriju – globalne i lokalne prognoze - Aleksandra Đurđević, General Manager, Delta Auto group, piše za Srpsku asocijaciju menadžera

General Manager, Delta Auto group, Aleksandra Đurđević deli sa članovim SAM-a analizu globalnih i lokalnih trendova uporedo sa kratkoročnim i dugoročnim predpostavkama za automobilsku industriju.


Datum: 06.Aug.2020


Poslednjih godina auto industrija prolazi kroz najradikalnije promene u svojoj istoriji. Najveći pokretači promena su nove tehnologije i povećani napori u domenu zaštite životne sredine.

Međutim, ovog puta industrija se suočila sa promenama druge vrste - u aprilu smo bili svedoci najvećeg ikada zabeleženog pada prodaje vozila u Evropskoj Uniji od čak 76 % dok je u Srbiji je pad u odnosu na april prethodne godine iznosio 79%. Kada je reč o registracijama novih putničkih vozila, ukupan pad u prvih šest meseci u EU je iznosio 38%, u Srbiji 32% u odnosu na prošlu godinu. 

Kada se sagledaju ove brojke, stiče se utisak da će na već zasićenom evropskom tržištu doći do još veće preplavljenosti vozilima, međutim efekti će biti drugačiji. Fabrike širom Evrope bile su zatvorene između mesec i dva, a u mnogim slučajevima proizvodnja i dalje nije u punom kapacitetu, tako da ćemo se uskoro suočiti sa situacijom da ponuda neće moći da isprati potražnju što će se do kraja godine odraziti na mnoge igrače na tržištu.

To je kratkoročna slika, ali ono što će dugoročnije izmeniti sliku jeste to što smo se našli pred potpuno „novim klijentom“. „Novi klijenti“ žele da posete dilerima svedu na minimum i da se informišu preko „on-line“ kanala – sada primat preuzimaju web platforme, mobilne aplikacije, društvene mreže, on-line sastanci, video prezentacije vozila, podkasti, „Virtual Reality“ rešenja, „online“ konfiguratori... Razlozi za kupovinu vozila se takođe menjaju, pa su prema nekim istraživanjima, higijena i bezbednost od infekcije izbili u prvi plan među razlozima za kupovinu vozila. Klijenti žele dezinfekciju vozila i „Pick up and delivery“ uslugu koja omogućava da se na njihovom vozilu izvrši potrebno servisiranje, a da nisu morali da napuste bezbednost svog doma.

Potrebe kupaca su se promenile, mi smo se promenili.

Što se tiče trendova u prodaji, neki ljudi će zbog strahova od ekonomske neizvesnosti možda odložiti kupovinu, dok će drugi zbog straha od javnog prevoza doneti odluku o kupovini vozila. Održavanje trenda socijalnog distanciranja uticaće na izbegavanje javnog transporta i povećanje prodaje motocikala, skutera, e-bicikala i sl. U prilog tome govori podatak da su registracije motocikala u Srbiji, u periodu januar – maj, porasle za 4% u odnosu na isti period prošle godine.

Svakako, na duži rok tržište na globalnom nivou očekuju izazovi. Do kraja godine se  prognozira pad od 25% i više na globalnom nivou, zbog toga zemlje EU već rade na programima podrške auto industriji kako bi se pospešila potražnja, ali i što brže stabilizovala proizvodnja. Kada je BMW u Srbiji u pitnju, s obzirom da imamo najsvežiju gamu u premijum segmentu, dobar lager, ali pre svega proaktivan i jak tim, verujem da ćemo da dostigemo prethodnu godinu kada je operativni profit u pitanju.

Automobilska industrija je u mnogim zemljama jedan od ključnih GDP pokretača. Vlade zemalja će dalje nastojati da podrže prodaju i električnih i hibridnih vozila kako bi postigle postavljene ciljeve kada je reč o emisijama CO2. Francuska, na primer, sprovodi podsticaje zanavljanja starih vozila novim. 

Inače, u Srbiji su u martu ove godine po prvi put uvedene subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila. Reč je o subvencijama u iznosu od 5.000 eur za električna vozila i između 2.500 i 3.500 eur za hibridna. Ukoliko se subvencije zaista realizuju na adekvatan način, uz dodatne olakšice prilikom registracije elektrifikovanih vozila, to će predstavljati zaista važan iskorak kako za tržište tako i za našu zemlju.

Na globalnom nivou primetan je bio trend da proizvođači udružuju snage u domenu istraživanja i razvoja, kao i trend ukrupnjavanja što će, verujem, biti još izraženije upravo zbog novonastalih izazova. Iako je očekivano da će COVID 19 odložiti neke od investicija u nova rešenja mobilnosti, ipak, na dugoročnom planu, tržište će nastaviti da ohrabruje investicije, taj pravac je ipak nezaustavljiv.

 

Aleksandra Đurđević

Aleksandra Đurđević

 

Sponzori