Od ideje do inovacije – razgovor sa Milošem Milisavljevićem, Strawberry energy

Kako se ideja studenata iz Srbije realizovala u uspešnu svetsku inovaciju koja danas u više od 30 gradova širom sveta čini gradske infrastrukture „pametnijima“ razgovarali smo sa Milošem Milisavljevićem, osnivačem Strawberry Energy. Razgovor je vodila Ivana Jelovac, Client Service director, Black Box


Datum: 08.Mar.2019


Miloš je članovima SAM-a preneo sopstveno iskustvo o počecima, razvoju i pronalaženju investitora i kako se danas razvija „brzorastuća jagoda“.

Strawberry energy je inovativna kompanija koja razvija pametne gradske infrastrukture koristeći solarnu energiju, povezanost i relevantne lokalne informacije u javnim gradskim prostorima. Njihova prva i najpoznatija inovacija bila je Strawberry tree, prvi javni solarni punjač i WiFi stanica za mobilne uređaje na svetu, a danas sa “pametnom klupom” za očuvanje energije imaju unapređuju infrastrukture za gradske centra kao i stambene i komercijalne nekretnine. Strawberry mreža prisutna je u 20 zemalja, nagrađena je brojnim svetskim nagradama i o njoj su pisali renomirani svetski mediji među kojima su Forbes, Financial Times, The Guardian, TIMES, i dr.

 

Takođe, Strawberry do sada ima sklopljena bitna partnerstva sa kompanijama kao što su Ford i Cancer Research UK.

“Osnovao sam firmu kada sam bio treća godina fakulteta i do toga je došlo jako spontano. Bio sam fasciniran obnovljivim izvorima energije, a u to vreme to i nije bilo tako zastupljeno. Hteo sam da napravim nešto kako bi doneo tu tehnologiju u urbano okruženje. Tada su smart phonei tek počeli da se prave tako da smo uhvatili dobar momenat promene načina života. Tako je nastalo prvo solarno drvo sa idejom da se ljudima na javnom mestima, omogući da koriste solarnu energiju.” – rekao je Miloš o svojim počecima.

Miloš se 2015. godine našao na listi top 100 inovatora. Strawberry je osvojio veliki broj nagrada za inovaciju, a na pitanje koliko je važno plasirati svoje ideje na takmičenjima, odgovorio je: “Super su nagrade, to je promocija i za brend i za zemlju. Prvi put kada dobiješ nagradu se oduševiš ali kasnije shvatiš da se od njih ne isplaćuju plate. To je platforma za promociju ali mnogo su nas tapšali po ramenu ali to nam nije mnogo pomoglo.” – i dodao: “Nagradu koju smo dobili u Briselu je stvarno bila velika stvar. To je nagrada Evropske komisije. Slučajno smo se prijavili i ušli u finale zajedno uz velike svetske kompanije Renault, Coca Colu, General Eletrics, Peugeot i pobedimo mi.”

 

"Ono što smo mi počeli da radimo pre sedam godina, a nismo ni znali da je to to ustvari, ispada da se to sada zove "smart cities"! Tako da smo mi "istrčali pred rudu" i to je mnogo opasna stvar. Timing je najvažniji faktor” – rekao je Miloš i dodao: “Video sam istraživanje gde se procenjivalo šta utiče na uspeh firme. Merio se kvalitet tima, pristup kapitalu, biznis model, inovativna tehnologija, timing. Ispalo je da je timing izašao kao ubedljivo najkrupniji faktor koji odlučuje o uspehu ili neuspehu firme.”

Da bi brže nastavili razvoj mreže pametnih klupa odlučili su se da uz pomoć platforme CrowdCube obezbede izvor fininasiranja. Prikupili su blizu 300 000 funti. Prve klupe postavljene su u Londonu u poslovnoj četvrti, uz to se ostvaruje saradnja i sa drugim poznatim brendovima, kao što je na primer Ford.

 

“Ljudi kada često govore o inovaciji, misle na tehnološku inovaciju, to je postalo kliše. Inovacija uopšte ne mora da bude vezana za tehnologiju. Biznis model iza inovacije je dosta važniji. Mi smo i to morali da budemo inovativni. Krenuli smo sa prodajom klupa ali vrlo brzo smo videli da je prodaja bila relativno mala i onda smo morali da smislimo drugi model, a to je uvezivanje sa poznatim brendovima i reklamiranje.”

“Tražimo prometne i bitne lokacije u gradu gde stvljamo našu tehnologiju i gde već sada nudimo što više korisnih usluga ljudima ali najveći potencijal je ako se npr. za tri godine pojavi nešto novo, mi ćemo to moći da ukorporiramo u klupe.

Šta bi poručio mladim preduzetnicima i koja je njegova poruka za uspeh, Miloš je odgovorio:  “Bitno je pratiti šta se dešava u svetu ali sa druge strane, mora se biti fokusiran jer najbrže padnu start up-i kada počnu da rade “šest” stvari odjednom. Fokus je baš važan. Moraš u isto vreme da imaš fokus i da uspostaviš balans i da se baviš sa jednom do dve stvari i da sve vreme pratiš šta se dešava u svetu.”

“Ne motivišu me pare.” – odgovorio je na pitanje šta ga motiviše i nastavio: “Ne čitam udžbenike ali ne kažem da je to dobro. Mnogo više čitam biografije ljudi koje poštujem i cenim i smatram da tamo mogu da naučim mnogo više iz bilo koje oblasti nego iz udžbenika. Analizirajući te ljude vidiš da su svi prolazili kroz svašta i preživeli i da su tvoji problem mali u odnosu na druge. To mi daje više motivacije od ostalih stvari.

 

Sponzori