Na kafi SAM sa Dragomirom Kostićem, Atlantic Brands
Brojne promene u svesti i navikama potrošača nastale su nakon pandemije kovid19 i globalnih svetskih dešavanja, pokazali su rezultati istraživanja Atlantic brands.
Datum: 07.Oct.2022
Uprkos smanjenoj brizi zbog korona virusa, mnogi potrošači i dalje misle i govore o proaktivnom pristupu sopstvenom zdravlju. Distanca, izolacija i nepredvidivost imali su veliki uticaj na mentalno zdravlje i zato su potrošači posvećeniji unapređenju ovog segmenta svog života, jer utiče i na ostale aspekte zdravlja – deo je zaključaka istraživanja koje je na predavanju “Post Covid19 trendovi i održivost poslovanja” održanom u Srpskoj asocijaciji menadžera, predstavio Dragomir Kostić, general manager Atlantic brands i član UO SAMa.
Jedna od prvih novina do koje se došlo istraživanjem, kako je na početku istakao Kostić jeste da su potrošači danas veoma posvećeni zdravom načinu života. “Tokom pandemije virusa kovid 19, mnogi ljudi su preispitali i redefinisali svoje zdravstveno stanje i imunitet, na način na koji nisu ranije praktikovali. Iako u 2022. godini briga brojnih potrošača manja, uticaj pandemije koji i dalje traje, može se videti u ponašanju mnogih članova društva. Globalno gledano, 66% konzumera izjavilo je da su posvećeni vođenju zdravijeg načina života, što je upravo rezultat pandemije kroz koju smo svi prošli. Ovo sugeriše da potrošači menjaju svoje navike i način života radi svog zdravlja na duže staze, čak i nakon 2 godine od početka pandemije” istakao je Dragomir Kostić.
“Mentalno zdravlje je aspekt koji je od posebne važnosti, i kao takav neizostavni je deo kvalitetnog zdravlja, kojem je potrebno da se posveti vreme. Rezultati istraživanja kažu da je globalno, 44% potrošača postalo svesnije o stanju svog mentalnog zdravlja”, dodao je Kostić.
Kako objašnjava Kostić, dijetetski pristup je postao zastupljeniji, kupci sada prave zdravije izbore, smanjuju šećer radi poboljšanja zdravlja i otpornosti na infekcije. Ovo se nije menjalo u poslednje dve godine, što znači da su potrošači odlučili da imaju dugoročni pristup ovakvom načinu ishrane.
Što se ekonomskog aspekta tiče, iako se spominje kraj pandemije, veliki broj ljudi je zabrinut. Bez obzira na otvaranje društva, ukidanje vanrednih mera i karantina, život se vratio u normalu za mnoge ali ipak veliki procenat potrošača je još uvek zabrinut zbog mogućih budućih talasa, rezultati su istraživanja, kaže Kostić. On je dodao da globalno gledano 27% potrošača veruje da će kovid 19 imati godinama dugotrajni uticaj na njihov život i svakodnevnicu.
Veliki broj ispitanika iskazao je mali optimizam kada se govori o globalnoj ekonomiji, ističući da su svesni da se recesija može desiti. Porast troškova za životne potrebe uticaće na navike u kupovini, a to direktno utiče na pozicije brenda i ritejla jer će kupci više biti orijentisani ka vrednosti i racionalizaciji izbora, tražeći najbolju ponudu. Kostić je rekao da istraživanja pokazuju da je percepcija najvećeg broja ljudi u ovoj godini u Srbiji, da su cene dramatično porasle, pre svega kad su u pitanju hrana, energenti i socijalni život.
Društvo je zabrinuto kada se radi o finansijskoj situaciji, gledajući kako se kreću globalna i nacionalna ekonomija. Porast troškova za život, porast cena namirnica nastavljaju da rastu velikom brzinom, utičući na ovu zabrinutost. Realnost je da veliki broj potrošača živi od meseca do meseca i bori se sa troškovima svakodnevno, a to znači da će bilo koja promena u ekonomiji značajno uticati na stabilnost i samopouzdanje potrošača, kao i na njihove navike za kupovinu.
Prema rečima Kostića, istraživanje je pokazalo da na svetskom nivou pada poverenje stanovništa u globalnu ekonomiju. Usled pada potrošnje, sve je veća briga o porodici i ličnoj bezbednosti, kao i zabrinutost na temi migrantske i energetske krize.
Kostić je na kraju predstavio i detalje o stanju na tržištu kafe, ističući da je ovaj proizvod drugi svetski najtrgovaniji artikal na berzi posle nafte, kao i da se na tom polju proizvođači suočavaju sa velikim izazovima.