Miloš Stefanović, direktor brenda Volvo i član SAM-a, piše za Srpsku asocijaciju menadžera

Miloš Stefanović, direktor brenda Volvo i član SAM-a približava sliku o stanju autoindustrijskog sektora u vreme pandemije i upoređuje međusobni uticaj drugih industrija na performanse autoindustrije


Datum: 24.Jul.2020


Kao i većina kolega iz tzv. globalnih biznisa i mi u autoindustriji već mesecima pravimo predviđanja, merimo KPI-eve, konsultujemo se između sebe ne bi li pokušali da dođemo do zaključka koji će nam odrediti pravac delovanja makar za „par kvartala“ ako ne i na duže.

Te sesije su apsolutno korisne, posebno za timove, radi razmene mišljenja i postavljanje osnova za delovanje. No, ko god vam kaže da sa sigurnošću zna kako će se stvari odvijati - laže. Niko od nas nije ovo očekivao, tako da nam je jedino ostalo da se prilagodimo i izvučemo maksimum iz date situacije.

Što se autoidustrije u Srbiji tiče, ova industrija je u predhodnim mesecima nakon prvog talasa korone radila više nego odlično, čak su neki od nas beležili rekordne mesece u prodaji novih i korišćenih vozila, a servisi su nam bili puni. Tek sada krajem jula oseća se blagi pad poslovanja. To se može objasniti uticajem više faktora:

  • Većina uvoznika je imala dobar, spreman lager za BG Sajam automobila koji se nije održao, akcije su prilagođene i ko je delovao odmah nakon vanrednog stanja – taj je zabeležio odličnih par meseci. Kontakti su tokom prvog talasa održavani redovno, sa klijentima se komuniciralo i putem video poziva, specijalnih on-line prezentacija vozila i sl. Zanimljivo je da su se i vozila masovne produkcije i premium segmenta podjednako dobro prodavala. Da li je ovo samo odloženi talas sajma ili se ekonomski efekat korone još nije odrazio, rezultati su svakako bili tu.
  • Klijenti nisu bili obeshrabreni zdravstvenom situacijom, već kao da su jedva čekali da nastave sa normalnim životom, pa i sa kupovinom  vozila. Za mene je ovo definitivno bio lajtmotiv.

Jedan od najvećih efekata korone koji nas je sve pogodio je nemogućnost slobodnog putovanja. Logično, industrije koje su odmah zadobile najjači udarac su turizam i ugostiteljstvo. Nuspojava koja se samim tim prenela na autoidustriji je nabavka vozila za rent-a-car, tj. kratkoročni sezonski najmovi od 3 i 6 meseci, naročito za zemlje koje su popularne turističke destinacije. Pored samog pada prodaje tog segmenta, vozila koja su se nakon perioda rente vraćala dilerima u unapred dogovorenim „buy-back“ ugovorima su bila odličan, siguran izvor korišćenih vozila (primer spojenih sudova u praksi).

Treba još jednom podvući koliko autoindustrija zapravo obuhvata grana: čelik, guma, elektronika, motori, baterije, tekstil, boje, razvoj, dizajn, marketing itd. samo su neke od industrija koje u mnogome zavise od prodaje vozila. Zatvaranje fabrika automobila na određeni period i njihovo ponovno stavljanje u pogon je jako komplikovan i skup proces. Tako da je i za opstanak povezanih industrija od krucijalnog značaja da se krug ne zatvara.

Da li je realno očekivati turbulentan period do kraja godine? Jeste. Ipak, vrlo je važno da ostanemo pozitivni, trezveni, prilagođavati se situaciji na terenu i biti fleksibilni sa klijentima. Čuvajte dobre ljude i sada, kao nikada, ulažite u treninge i obuke. Konsolidujte lager i iskoristite vreme da završite sve stvari, tj. „repove“ koje ste predugo odlagali. Iskreno verujem da je to „ključ“ za ovu situaciju i preporuka za kolege u industriji u ovom trenutku.

Sponzori