Da li je Vašoj kompaniji potreban Chief Visionary Officer?
Datum: 28.Aug.2023
Aleksandar Milinčić je direktor kompanije Vega
IT LAMBDA sa višegodišnjim iskustvom u IT sektoru. Deset godina je proveo kao
softver developer u različitim kompanijama, učestovao je u osnivanju četiri
kompanije u Nišu uglavnom ih gradeći od nule, uradio je i više od 1.000
intervjua za različite tehničke i netehničke pozicije. Rado je mentor mnogim
projektnim i digital marketing menadžerima, a svoje znanje i iskustvo voli da
deli i preko brojnih autorskih tekstova.
Da li je CVO nova pozicija koju bi kompanije
trebalo da uvedu, pročitajte šta misli Aleksandar.
Da li je Vašoj kompaniji potreban Chief
Visionary Officer?
Svet koji nas okružuje se neprestano menja,
menjajući i paradigmu poslovanja, dok se tempo promena eksponencijalno ubrzava.
Način na koji usvajamo nove tehnologije i prilagođavamo im se u ulogama
pružaoca usluga, proizvodjača i korisnika, daleko nadmašuje ono što se događalo
pre 10, 20 ili 50 godina.
Ljudi očekuju brze promene.
Da bismo uspeli u poslu, brzina promene u
organizaciji se takođe mora povećati.
Verovatno nema izvršnih direktora koji nisu
svesni ove činjenice. Samo da se podsetimo još jednom kako je bilo nekada, i
kako je sada:
Telefon je 50 miliona korisnika dostigao za 50
godina.
Pokemon Go je dostigao 50 miliona korisnika za
19 dana.
Ključ održivosti organizacije je negovanje
kulture promene u njoj.
Smrtna presuda budućnosti neke kompanije se
ispisuje rečima - ‘Ali mi smo ovako radili godinama’.
Ko Vam može pomoći da razumete važnost
promene, da pronađete neki novi vetar za jedra vašeg biznisa? Osveženje na
pozicijama Izvršnog direktora (CEO), direktora za digitalne tehnologije (CDO),
direktora ljudskih resursa (HR)?
Pa pre svega neko ko poseduje infinite mindset.
Infinite mindset
vs finite mindset
Bacimo pogled na tipičan organizacioni
dijagram (organizational chart) i pokušajmo da dodelimo odgovarajući nivo
beskrajnog, neograničenog (infinite) načina razmišljanja svakoj poziciji i
ulozi.
Prva stvar koju primetimo dok se penjemo uz
organizaciono stablo jeste da se odnos beskrajnog/konačnog načina razmišljanja
povećava. Verovatno većina zainteresovanih stakeholdera i članova upravnog odbora
želi da to bude tako. Na kraju imamo nivo izvršnih direktora (C level) gde se
nadamo da ćemo imati 70%, 80% infinite mindset-a.
Postoji li mogućnost da se formira pozicija sa
95-100% takvog ni sa čim sputanog uma? Sa pozicijom Chief Visionary Officer-a(CVO),
možda je moguće.
S druge strane, čak i na dnu organizacionog
dijagrama, ima smisla imati uloge sa barem 10% “beskrajnog načina
razmišljanja”. Zašto? Poželjno je čak i za najtrivijalniji i repetativni posao
da se izvršava sa određenom svesti da je rezultat tog rada vidljiv u barem dve
ravni. Prvi nivo je jednostavan, dobro izvršenje zadatka daje odmah vidljiv
pozitivan rezultat. Delovanje u drugoj ravni je znatno uticajnije, ali i mnogo
manje vidljivo u trenutku izvršenja. Pozitivni rezultati u ovoj ravni se ne
mogu videti brzo, kao što se ni negativni efekti ne mogu videti brzo.
Uzmimo na primer kompaniju koja proizvodi
mobilne telefone.
Kompanija ima u ponudi model koji je jedan od
najboljih na tržištu.
Ali, osim u istraživanje i razvoj, i
prozvodnju, kompanija uopšte ne ulaže u podršku korisnicima.
Smatra da to nije kritični sektor.
Korisnici nisu zadovoljni.
Vreme odziva je predugačko, osoblje u podršci
ne pokazuje minimalno razumevanje za probleme korisnika.
Čak i kad suštinski postoji razumevanje i
želja da se pomogne, verbalna i neverbalna komunikacija zaposlenih u ovom
odeljenju ne prenosi pravu poruku.
Uticaj ovakve službe podrške je izuzeno
negativan.
Iako komunikacija u službi podrške ne
predstavlja veliki deo proizvodnog procesa, celokupno poslovanje zavisi od
“customer support”-a, kao i kvaliteta tog servisa.
Zato osoblje za podršku korisnicima osim
savršenog servisa, mora da poseduje i tih minimalnih 10% “infinite mindset”-a,
koji će pomoći da se korisnik oseća posebno, da se korisnik zadrži. Svest da njihov posao nije samo obavljanje
telefonskog poziva, ili preuzimanje uređaja je neophodna kako bi se izgradilo
nešto mnogo važnije, nešto što možda i nadživi i njih. Brend koji može da odoli
čestim promenama na tržištu.
Da li svi izvršni
direktori treba da razumeju Bilans stanja?
Verovatno ne. Direktor za informacione
tehnologije (CIO) može možda i da funkcioniše bez toga.
A CEO?
Da li je važnije da razume Bilans stanja ili
da ima kapacitet da osmisli viziju razvoja kompanije?
Kako odlučiti šta je važnije?
Obično u savremenom svetu nema previše ljudi koji imaju obe veštine.
Još je manje onih koji imaju dovoljno vremena
da pokriju obe teme.
Možda je pravo rešenje uspostavljanje pozicije CVO u vašoj organizaciji.
Razmislite o tome!
Ta uloga će biti čuvar vizije i konačna
instanca odlučivanja da li će neki trošak, ili trenutni gubitak/žrtva doneti
dugoročne (možda čak i “infinite”) rezultate.
Tražite osobu sa snažnom željom da živi san
ili ga pretvori u istinu.
Da, “finite mindset” je važan, ali to je samo skelet. Njegovo
postojanje je opravdano samo u vezi sa nečim večnim poput beskrajnog mentalnog
sklopa (“infinite mindset”).
Kako regrutovati
CVOa?
Koje ključne veštine treba tražiti za ulogu
CVOa?
Culture influencer:
Gradi kredibilitet i poverenje širom
organizacije kako bi podstakao promene izazivanjem na megdan konvencionalnog
razmišljanja;
Povećava koordinaciju između različitih
funkcija i smanjuje ponavljanje;
Thought Leader:
Osoba čiji je pogled na svet, čiji su stavovi
lako prihvaltjivi drugima. Osoba koja zna da usadi veru u ostvarivost
zajedničkih ciljeva.
Uspostavlja dijalog o vrednostima i težnjama
razbijanjem funkcionalnih barijera, gradeći saradnju i stratešku viziju koja
jača i pojačava glas vizionara.
Potrebno je da CVO razume važnost sledećih
stubova uspešnog biznisa i mere koje se moraju preduzimati:
Održivo poslovanje (Sustaining our Business):
CVO mora da vidi dalje, da razume dublje. Da nazire održivost biznisa i
izazove, da predlaže ulaganja koja će dugoročno biti isplativa, i potencijalno
“game changer”-i.
Održiv brend (Sustaining our Brand):
Neprekidan rad na brendu, njegovom integritetu, kvalitetu i autentičnosti.
(Sustaining our People): Bori se sa svojim
ljudima rame uz rame, razume izazove sa kojima se suočavaju, podrška u svakom
trenutku. Naša kompanija su naši ljudi.
I na kraju, čime
će se baviti CVO?
CVO će biti aktivno uključen u:
Strateško i godišnje planiranje
CVO vodi proces godišnjeg planiranja i razvija
dugoročne strateške planove, ciljeve i taktike za kompletan portfolio brenda,
osiguravajući usklađenost sa težnjama kompanije i vizijom osnivača, vlasnika i
izvršnog direktora.
Planiranje strategije brenda
CVO u saradnji sa direktorom marketinga (CMO)
razvija arhitekturu portfolija brendova, viziju i strategiju rasta, poslovne
modele za razvoj proizvoda, optimizaciju proizvoda i usluga. Daje smer
razmišljanja na osnovu saznanja o potrošačima; Ultimativno odgovoran za snagu
brenda.
Definisanje temelja strategije
CVO tesno sarađuje sa osnivačima, vlasnicima i
CEO-om, kako bi oživeo viziju i vrednosti; donosi strateške kreativne odluke
povezujući saznanja o potrošačima i strategiju brenda kako bi usmeravao kreativni
pravac za marketing i ponudu tržištu.
Definisanje puta za strategiju za korisnike i
generisanje prodaje
U saradnji sa direktorom prodaje (CSO) i
direktorom za marketing (CMO), CVO vodi prodajni tim u definisanju strategija
za nastup prema korisnicima i sprovođenju strateških planova za rast tržišnog
udela u ključnim kanalima, uz maksimizaciju i širenje na novim i postojećim
tržištima.
Podržava upravljanje podacima i analizom
CVO obožava podatke i analize. Razume i tumači
izvore podataka, tehnologiju i uvide, i zajedno sa direktorom za digitalne
tehnologije (CDO) razvija delotvorne strategije za sticanje konkurentske
prednosti i utvrđivanje novih segmenata imajući u vidu demografiju potrošača.
Liderstvo i razvoj sposobnosti
CVO inspirše, mentorše i razvija sposobnosti
pojedinaca i timova promovišući individualne snage i timsku saradnju,
usklađuje timove oko implementacije
strategija i donošenja odluka. Osnažuje lidere timova da unaprede i inspirišu
svoje timove, rešavaju probleme i upravljaju konfliktima, sve to uz zabavu.
Izgradnja sposobnosti:
CVO kreira funkcionalne timove kako bi
najbolje podržao jasan operativni model; osigurava da veštine tima za marketing
evoluiraju zajedno sa evolucijom navika potrošača, tehnološkim i konkurentskim
pejzažom. CVO anticipira barijere i prepreke na putu implementacije agilnog,
fleksibilnost reagovanja na promene na tržištu.