Biznis saveti

05.08.2020.

POSTANI ČLAN

Pandemija kao akcelerator inovacija - Jelena Ristić, Country Manager, Serbia, Montenegro, Bosnia and Herzegovina, Mastercard, piše za Srpsku asocijaciju menadžera

Puno toga je naučeno za kratko vreme i sada je pred nama period u kome je potrebno izvući veoma konkretne zaključke kako bismo bili još spremniji za naredni period.

Pandemija virusa COVID19, koju sada već uveliko zovemo krizom, poslužila je kao neverovatan akcelerator digitalnih kanala u različite svrhe, pa i one za plaćanje. Tako se može se reći da su se neke inovacije za koje smo očekivali da se dese u narednih nekoliko godina, desile za samo nekoliko meseci i tendencija je da će nastaviti da se dešavaju.

Veliki broj korisnika je po prvi put kupio i platio nešto online i sada se svi pitamo: hoće li se i u kojoj meri ova navika kod korisnika i zadržati? Naše stanovište je da, ukoliko su imali pozitivno korisničko iskustvo i ukoliko su lakše i brže uspeli da završe svoje obaveze, a pri tome bili i bezbedniji, većina korisnika će nastaviti da koristi digitalne kanale plaćanja. Trgovci su ubrzano radili na osposobljavanju ili unapređenju svojih internet prodavnica i svedočili smo situaciji u kojoj su se u periodu restriktivne zabrane kretanja, susreli sa izazovima za ispunjenjem i isporukom svih porudžbina. Puno toga je naučeno za kratko vreme i sada je pred nama period u kome je potrebno izvući veoma konkretne zaključke kako bismo bili spremni još spremniji za naredni period.

U Srbiji, kao na dominantno keš tržištu, po prvi put smo imali situaciju u kojoj su trgovci, kao i Svetska zdravstvena organizacija, dali preporuku za korišćenje digitalnih kanala plaćanja odnosno izbegavanja upotrebe keša, kako bi se smanjili fizički kontakti i mogućnost prenošenja virusa. Digitalizacija treba da ima za cilj unapređenje i olakšavanje svakodnevnih aktivnosti, ali smo ovaj put to mogli da vidimo na veoma praktičnom primeru koji su i korisnici rado usvojili.

Kao kompanija, Mastercard se godinama, i pre pandemije, bavila razvojem i promocijom bezgotovinskog i beskontaktnog plaćanja, uvodeći inovacije koje će korisnicima i trgovcima dati više izbora i što bolje korisničko iskustvo kako bi usvojili sigurnije i praktičnije načine plaćanja. Više izbora znači više sigurnosti, veću konkurentnost i bolje korisničko iskustvo. Zato svoje partnere ohrabrujemo i podržavamo u uvođenju novih servisa, pa je nakon lansiranja mobilnih novčanika za android korisnike sa AIK i OTP bankom, ove godine lansiran Apple Pay za Mastercard korisnike ProCredit i OTP banke. Značaj dolaska Apple Pay-a na srpsko tržište ogleda se u ulozi koju ima u daljoj promociji bezgotovinskog plaćanja, a posebno u dodatnoj popularizaciji plaćanja mobilnim telefonom kao jednim od najsavremenijih i najsigurnijih načina plaćanja.

Ne treba zaboraviti ni na male i srednje trgovce iz različitih oblasti, koji su jedni od najpogođenijih u pandemiji, koja i dalje traje. Zato je važno da kao industrija kontinuirano i udruženo radimo, ne samo na projektima podrške za uvođenje bezgotovinskih plaćanja u online prodavnicama i na fizičkim prodajnim mestima, već i na edukaciji učesnika na tržištu kako bi, jednom kada započnu sa ovim, u tome i uspeli i na taj način doprineli što bržem oporavku ekonomije. Zato trenutno radimo na nekoliko inicijativa sa partnerima koje imaju za cilj da u narednim mesecima učine da trgovci zaista uoče i osete prednosti uvođenja dodatnih kanala koje i sami korisnici sve više očekuju.

 

Jelena Ristić

Jelena Ristić