Biznis saveti

24.07.2020.

POSTANI ČLAN

Iznutra ka spolja - piše Ivana Jelovac, Client Service Director, BlackBox, za Srpsku asocijaciju menadžera

Da bismo nešto rešili moramo to da razumemo. Da bismo nešto razumeli moramo imati znanje. Da bismo druge motivisali i razvijali konstanto moramo da popravljamo sebe. Koliko god su vremena izazovna važno je da radimo ispravno sa što manje instant rešenja. To je moguće ukoliko su nam lične vrednosti i profesionalni kapaciteti u balansu, jer iz čoveka neprekidno isijava ono što on jeste

Pandemija nam je pomogla brže nego što smo očekivali da sagledamo u potpunosti profesionalne kvalifikacije, a s druge strane da svi budemo na kolektivnom testu pokazivanja veština komuniciranja, timskog rada, donošenja odluka, transformacije biznis modela, ali i onom ličnom gde se ispoljava sopstveni karakter i integritet. Život kakav znamo (ne) stao je. Ono što je činjenica je da odavno više nije isto i da koliko god se odupirali i mislili proći će, promena percepcije je neophodnost da bismo nastavili da funkcionišemo. Proći će, ali rezultat su svakako nove okolnosti i novi obrasci funkcionisanja. Potrebno je da iz starih modela zadržimo ono najbolje i stavimo ih u funkciju novih okolnosti. Nije baš lak zadatak.

U marketing, kreativnoj industriji, u svetu marketinških agencija u kojoj radim više od deset godina naučila sam i potvrdila bezbroj puta da konstantno moramo da gledamo u sočivo kroz koje posmatramo svet, a istovremeno i u sam taj svet. Ono što vidite i sa jedne i sa druge strane zapravo oblikuje način na koji tumačite stvari i donosite zaključke i odluke. Kreativne, konsultantske, multidisciplinarne agencije, kakva je i agencija BlackBox u kojoj radim, pomažu mnogim uspešnim klijentima i brendovima da osvoje ili zadrže svoje korisnike, a to je istovremeno i velika odgovornost jer utičite na kreiranje nečijeg mišljenja i svesti. U uslovima krize to je uvek izazovnije.

Moram da primetim da je sama komunikaciona industrija (iako sam deo nje) već neko duže vreme (i pre pandemije) suočena sa nedostatkom kreativnosti i inovacije. Svetski trendovi, pokušaj transformacije i fokus na digitalni marketing, sve u  želji da se bude se bude korak ispred konkurencije, zapravo je doveo agencijsko tržište do zanemarivanja nekih fundalmentalnih osnova marketinga i advertajzinga u kreiranju novih usluga, tako da na tržištu kao rezultat imamo sve više copy paste rešenja i ponuda „digital na kilo“. Naravno  sa druge strane, postoje izvanredni primeri iz prakse i agencije koje rastu i razvijaju se sa klijentima i obrnuto, što ujedno stvara jedno zdravo kompetitivno okruženje. Primera radi mi imamo klijente kojima jedna agencija radi PR, druga digital a mi kreativu, bredning i komunikaciju. To super funkcioniše, podjenako dobro kao kada radimo sve te usluge in-house. Sinergija i saradnja među agencijama je nešto što mislim da će u budućnosti biti pojačan trend. Sigurno je da klijenti u novoj realnosti očekuju da kao agencija uspete da bez prevelikog brifa prepoznate potrebe klijenta, pružite servise, razvijete i ponudite najbolje moguće rešenje, alate za njegovu implementaciju i na kraju date dodatnu komunikacionu vrednost proizvodu za čiju promociju klijent možda i nije planirao da vas  angažuje. A za sve to vam je potrebno jedno multidisciplinarno znanje i holistički pristup.

Danas u moru izbora skreće pažnju samo nešto što je izuzetno interesanto, korisno, što daje specifično iskustvo. Da bi se tako nešto napravilo, razvilo neophodna je podrška u kreativnosti, inovaciji i tehnologiji. Zato je zadatak jedne agencije da ima inicijativu i da sve svoje unutrašnje kapacitete i kvalitete usmeri ka uslugama koje će pomoći razvoju klijentovog biznisa. U tom odnosu i klijent i agencija moraju da znaju da danas nisu samo u jednom biznisu ili jednoj industriji i da je potrebno kombinovati integrisane komunikacione kanale, kao i najrazličitija znanja, u suprotnom sve se završava na ideji. Subjektivno verujem da će jedan od pozitivnih rezultata ovoga što nas je zadesilo redefinisati tržišne igrače koji su predugo ubirali plodove sa njiva koje nisu zasejali. Jednostavno je: „uvek žanjete ono što ste posejali“, prečice ne postoje. Stalno morate da se trudite da biste postigli rezultat, a još veći je izazov da taj rezultat održite. To je po meni ključno načelo koje stalno važi, kako kada je u pitanju biznis, tako i međuljudski odnosi i ljudsko ponašanje.

Kada radite sa svrhom prepoznajete prilike, idete im u susret, pa makar one bile i ekstremne kao što je pandemija. Zapravo potrebno je manje se koncentrisati na negativne strane, komentarisati ih, očekivati da vam neko drugi reši vašu biznis situaciju ili pomogne, već je potrebno okrenuti se mogućim realnim rešenjima u skladu sa okolnostima, kreirati nove, koje će omogućiti dalji razvoj. Kada promenimo način razmišljanja, menjaju se i rezultati koje dobijamo. Interesantno je da su biznisi manje više u istoj situaciji tako da ako gradimo nešto „ispočetka“ svi imamo jednake šanse. Ono što će vremenom napraviti razliku su upravo sposobnosti, znanje, kvalitet, i hrabrost ljudi koji te biznise vode.

Jedan od pozitivnih aspekata kada govorimo o vezi pandemije i biznisa je da smo se još jednom uverili da svet menjaju preduzetnici. U Srbiji konkretno ima dosta dobrih primera koji su se tokom pandemije snašli i vrlo brzo trasformisali, prilagodili svoje biznis modele vodeći računa o solidarnosti i malim sitnicama pažnje koje su u tim trenucima svima prijale. Još jedan izuzetno važan momenat bio je da su svi bili otvoreni da podele svoje znanje i iskustvo. Jedna od takvih institucija je i Srpska asocijacija menadžera sa svim svojim članovima koji su bili dostupni za savete kroz razne online formate i programe.

Takva vrsta podrške i solidarnosti je svima značila i nadam se da će se to zadržati i u budućnosti. Takođe kada govorimo o podršci, ove godine sam po prvi put u Mentorskom programu Srpske asocijacije menadžera na strani mentora. Radim sa sjajnom devojkom, mladom preduzetnicom Anom Dolovac. Početak našeg rada apsolutno se poklapa sa početkom pandemije. Mislim da nema veće satisfakcije za svakog mentora nego kada ono o čemu razgovarate i postavite kao racionalne ciljeve i prioritete, bude implementirano u praksi vrlo brzo i počne da ostvaruje svoj potencijal. Ana i ja to kroz zajednički rad i druženje vrlo lepo postižemo. Dakle, kada nešto istinski želite i kada najpre razumete da vam je potrebna promena zbog vašeg daljeg razvoja i napredovanja u poslu, ne postoje okolnosti koje vas mogu sprečiti da to realizujete. U tom smislu me Ana svojom inicijativom, preduzetničkim duhom, energijom motiviše i oduševljava. Radujem se nastavku programa i zajedničkim novim rezultatima.

Pozitivni primeri koji mogu da nas motivišu i potvrde da je i te kako moguće sprovesti promenu u izuzetno teškim okolnostima su svuda oko nas, a na nama je izbor da li želimo da ih vidimo. Samopouzdanje u biznisu (i ne samo u biznisu) ide iz znanja, a znanje isključivo zavisi od nas, naše doslednosti, kontinuiteta, fokusa na stvaranju, razvoju i razmišljanju na koji način možemo da budemo bolji. Hrabro, iznutra ka spolja jer u drugima prepoznajemo ono što u sebi nosimo.

 

Ivana Jelovac

Ivana Jelovac