Uloguj se

Pretraga
Naslovna  ::  Menadžerski kutak  ::  Časopis Market: Sanja Uzelac, direktorka VSD Trade: Živim svoj posao!

Menadžerski kutak

02. 10. 2017.

Časopis Market: Sanja Uzelac, direktorka VSD Trade: Živim svoj posao!

Sanja Uzelac je energična žena koja živi američki san na srpski način. Ratni vihor ju je s porodicom iz Dubrovnika doveo u Beograd, gde je sve morala graditi ispočetka. Radila je kao kafe-kuvarica, profesor matematike, računovođa. Pre više od dvadeset godina prijavila se na konkurs za sekretaricu u Toyoti i ušla u najuži izbor, ali posao nije dobila. Srećom, njena energija i životna priča oduševile su zamenika šefa predstavništva Toyote koji joj je ponudio da na Beogradskom sajmu bude organizator i hostesa na štandu. Onda je život umešao svoje prste – od četiri automobila na štandu ona je „slučajno” prodala tri i potom dobila ponudu da bude direktor prodaje u Toyotinom dileršipu. Tu počinje vrtoglavi uspeh u karijeri Sanje Uzelac, direktorke VSD Trade, koja je, kako kaže, pre svega majka i supruga.

Godinama ste bili u auto-industriji. U kojoj je meri bilo izazovno prilogoditi se novom, mahom ženskom sektoru?

Duže od petnaest godina radila sam u auto-industriji, ali nisam direktno prešla u industriju kozmetike, već sam tri i po godine radila u građevinskoj branši. Bila sam generalni direktor fabrike koja se bavila prizvodnjom građevinskog materijala, tako da sam iz jedne muške branše prešla u drugu mušku branšu i tek potom došla u VSD trade. Ipak, ni ovde nisam mogla bez prisustva muškaraca, pa smo prošle godine počeli da uvozimo American crew, kozmetiku za negu muškaraca.

Poznati ste kao veoma energična žena koja firmu uvek ostavlja mnogo boljom nego što ju je zatekla. Kako vam to uspeva?

Ja stvarno živim svoj posao. Potpuno sam koncentrisana i fokusirana na posao, radim s velikom ljubavlju. Smatram da onaj ko želi da bude dobar rukovodilac mora da ima energiju koja će povući i ostale. Kao menadžer ja sam tu da povedem, a kako mogu da ih vodim ako nemam dovoljno energije, snage, entuzijazma? Volim tu energiju koju imam i često se zapitam da li ću je potrošiti, ali budući da već prilično dugo trajem, imam utisak da mi posao stvara dodatnu snagu. Mislim da je važno kako se pokažete kada dođete u firmu, ali je još važnije kako se postavite kada napuštate neki posao i kolektiv. Ja sam radila u fantastičnim firmama i s divnim ljudima, tako da ne bih imala obraza da odem a da ne ostavim iza sebe nešto što je dobro i uspešno. U poslu sam uvek imala lični cilj ili su mi ciljeve u vidu targeta određivali drugi, a ja sam se uvek trudila da ih dosegnem. Uvek sam uspevala zato što sam verovala u sebe, mnogo sam se davala, imala sam uvek dobar tim i onda je logično da odlični rezultati moraju da dođu.

Na koji način birate tim s kojim sarađujete? Šta vam je važno kod saradnika i poslovnih partnera?

Važno mi je da u mom timu budi oni koji imaju svoje ja, da budu jaki, dobri i kvalitetni ljudi. Volim da sam okružena sposobnim ljudima. Za razliku od mnogih rukovodilaca, ne plašim se da će neko iz tima preuzeti moje mesto. Naprotiv, mislim da je to prirodan tok. Smatram da su dobri rukovodoci i učitelji i da i za njih treba da važi ona stara da učenik treba da bude bolji od učitelja. Normalno je da se ljudi iz mog tima razvijaju i napreduju. Veoma sam ponosna na mnoge ljude iz mojih timova iz kompanija u kojima sam radila koji su sada veoma uspešni menadžeri i vode ozbiljne firme. 

Budući da ste dugo u prodaji, kako biste definisali dobrog menadžera prodaje?

Dobar prodajni menadžer kao i dobar radnik mora da živi svoj posao, mora da bude aposolutno posvećen, da ume da sluša, pošto je umetnost prodaje u slušanju, a ne u priči. Ako prodavac dobro sluša, onda je svaka prodaja laka za zaključivanje. Očekujem od prodavca da dobro poznaje svoj proizvod, ali da ne priča mnogo o njemu, već da sluša šta klijentu treba i da mu ispuni želju. Ja ne gledam na prodaju kao na nešto što treba da se uradi da bi se ostvario profit, već kao na ispunjenje želje klijenta. 

Koliko su emocije važne za prodaju?

Ekstremno su bitne, zato što se sve zasniva na emocijama. Prodaja jeste pogađanje emocije. Kad neko dolazi kod nas da kupi nešto, uvek ima određeno očekivanje koje mora da bude ili ispunjeno ili prebačeno, ako želite da postignete prodaju. Ako ne ispunite klijentova očekivanja, prodaja se neće desiti. Očekivanja su uvek vezana za emocije, a opšte je poznato da je impulsivna kupovina 80 odsto prodaje, tako da su emocije presudne. 

Vodite Revlon u Srbiji, Crnoj Gori, Makedoniji i Bosni i Hercegovini. Možete li da uporedite poslovanje u našoj zemlji sa poslovanjem u regionu?

Veoma smo slični, imamo slične standarde i navike, čak nam se ni kupovna moć ne razlikuje. Ipak, doskoro smo svi bili ista zemlja. Mislim da lokacija firme nije presudna za uspeh. Na primer, mi smo po prodaji po glavi stanovnika najbolji distrubuter Revlona u svetu već 17 godina. Naša kompanija je prvi distributer Revlona koja nije ćerka-kuća. U poslu je važan pristup, stalno prisustvo na tržištu, negovanje klijenata i pravi odabir proizvoda. Iako je naše tržište siromašno, pa je zbog toga teško raditi, mnogo poslovnih modela koji su se dobro pokazali u inostranstvu možemo da uz mala prilagođavanja prenesemo ovde i postignemo ozbiljan uspeh. Sebi i svojoj kompaniji uvek postavljam cilj da budem prva u tome što radim. 

Na koji način negujete svoje klijente?

Mi svoje klijente posmatramo kao partnere. Verujem u to da kompanija može da bude uspešna samo ako su klijenti zadovoljni. Trudimo se da radimo na način koji odgovara našim klijentima, što znači da brinemo da svi proizvodi koji su im potrebni uvek budu dostupni, da naši regionalni menadžeri koji imaju direktan kontakt s njima uvek budu dobro raspoloženi i na usluzi klijentu. Veoma je važno da se stvori prijateljska atmosfera. To uspevamo tako što svake godine organizujemo dva team buildinga, na kojima se uvek okupi mnogo naših frizera. Jedan team building je u inostranstvu. Klijente vodimo na Style Masters Show, na kom se svake godine okupi oko 6.000 frizera iz celog sveta. Posle šest meseci organizujemo drugi događaj kod nas u zemlji, gde se družimo i uživamo, i na taj način zbližavamo s klijentima, pa možemo bolje da shvatimo njihove potrebe. 

Koliko ste zadovoljni podrškom inostranih partnera?

Veoma sam zadovoljna. Imamo fantastično i otvoreno poslovanje. Ogromno je poverenje između nas. Podržavaju nas u svakom pogledu. Naši partneri vole način na koji radimo, dopada im se to što smo proaktivni, što imamo dobre ideje, a to je teško naći u poslu ne samo kod distributera već i kod zaposlenih. 

Šta je za vas uspeh?

Ponosna sam na svoje poslovne uspehe, ali su ipak moj najveći uspeh moja deca. Sve što u životu radim, radim za njih. Mislim da je mnogo lakše uspeti u poslu nego imati srećnu i zdravu porodicu. Vrlo sam srećna što imam dobru decu iako sam mnogo odsustvovala od kuće. Ponosna sam što su i oni uspešni.

U čemu uživate u slobodno vreme? Šta vas raduje i veseli?

Volim da čitam beletristiku, uživam da gledam filmove po preporuci moga sina. Pošto sam često poslovno odsutna, najviše volim da budem kod kuće ili da putujem zajedno sa svojom porodicom. Volim putovanje kolima po Evropi. Poslednje na kom smo bili i koje će mi ostati u lepom sećanju jeste dvadesetpetodnevno putovanje po Istočnoj i Zapadnoj američkoj obali. 

O Sanji:

Sanja Uzelac radila je kao direktorka prodaje u Toyotinom dileršipu. Posle nekoliko godina postala je generalna direktorka, da bi potom prešla u Mercedes, u kom je pet godima bila direktorka sektora putničkih automobila. Iz auto-industrije prelazi u građevinsku industriju, u kojoj se kao generalna direktorka fabrike Alubond Europe bavila proizvodnjom i distribucijom građevinskog materijala. Danas je direktorka kompanije VSD Trade, koja je ekskluzivni zastupnik Revlona za Srbiju, Crnu Goru, Makedoniju i Bosnu i Hercegovinu.

 

Tekst je preuzet iz časopisa Market.