Uloguj se

Pretraga
Naslovna  ::  Menadžerski kutak  ::  Časopis Market: Dragan Dulić, direktorom Tempa, veleprodaje i internet prodaje: Potrošači sve zainteresovaniji za onlajn kupovinu!

Menadžerski kutak

02. 10. 2017.

Časopis Market: Dragan Dulić, direktorom Tempa, veleprodaje i internet prodaje: Potrošači sve zainteresovaniji za onlajn kupovinu!

U Srbiji se i dalje onlajn uglavnom plaćaju avionske karte i smeštaj prilikom putovanja u inostranstvo. Po tome se ne razlikujemo mnogo od sveta. Međutim, kako za Market network navodi Dragan Dulić, direktor Tempa, veleprodaje i internet prodaje, onlajn kupovina robe široke potrošnje, naročito prehrambenih artikala, kod nas je još u početnoj fazi i njen udeo u ukupnoj potrošnji znatno je manji, ali pokazuje veoma brzu tendenciju rasta.

U ritejl sektoru radite duže od deceniju. Koliko se za to vreme promenilo poslovanje u Srbiji?

– Ako uporedimo poslovanje u Srbiji u 2107. i pre deset godina, uočićemo da danas postoji tendencija liberalizacije spoljnotrgovinske politike, što dovodi do znatnog povećanja uvoza, ali i izvoza robe široke potrošnje, pre svega sa zemljama EU i potpisnicama sporazuma CEFTA. Tržište Srbije pratilo je svetski trend zdrave ishrane, te su se proizvodi bez glutena i organski proizvodi pojavili na rafovima velikih marketa i u specijalizovanim prodavnicama. Ono što mene posebno raduje jeste pojava čitave grupe domaćih proizvoda u raznim kategorijama koji su izgradili odličan brend i potpuno ravnopravno konkurišu po kvalitetu svetskim proizvođačima. Kao primer istakao bih domaće vinarije. Što se tiče sektora maloprodaje, Srbija je zadržala visok udeo tradicionalne trgovine, ali su se navike u kupovini promenile. Sada i prosečni kupac ide češće u nabavku, koja je, doduše, manje vrednosti, i to najčešće u supermarkete i druge prodavnice manjeg formata. Na kraju, polako ali sigurno u poslovanje u Srbiji stiže i digitalizacija, od onlajn benkinga, raznih dozvola i poreskih prijava pa do svakodnevne kupovine namirnica preko interneta. 

Koje osobine krase dobrog lidera?

– Na temu dobrog lideršipa, odnosno razlike između klasičnog šefa i lidera, postoje brojne floskule, misli velikih lidera, slikovite karikature, tako da ću pokušati da izbegnem zamku da ponavljam već poznate stvari. Ja smatram da je lideršip stil  individualna stvar, a dobar lider onaj ko u kontinuitetu ima zadovoljne i posvećene saradnike, zadovoljne potrošače, zadovoljne stejkholdere i srećnu porodicu. 

Koliko je inovativnost važna na liderskim pozicijama?

– Inovativnost i inovacije veoma se često spominju u vezi s lideršipom i mislim da je to izuzetno važno. Smatram da inovativni lider nije samo onaj ko izmisli novi iPhone već i onaj ko je spreman da prihvati i primeni inovacije u novim procesima, novim proizvodima, tržištima, kanalima komunikacije i sl. Bitno je da lider ima viziju u koju veruje i da u njenoj realizaciji bude istrajan čak i kada trenutni podaci iz kontrolinga ili razni biznis kejsovi to ne opravdavaju. Moram da se složim sa stavom jednog od najvećih inovatora da je jednako važno koje će se inovacije odbaciti kao i koje će se usvojiti. 

Maxi on-line jedna je od prvih e-trgovina kod nas. Kakva su vaša iskustva? S kojim ste se izazovima susretali?

– Moje iskustvo s razvojem Maxi on-line usluge na tržištu Srbije veoma je pozitivno, pre svega zbog izuzetnog tima s kojim radim, ali i zbog sjajnih reakcija kupaca na ceo koncept internet kupovine koji smo ponudili tržištu. Moram da priznam da je to za mene najuzbudljivi deo poslovanja, koji nudi brojne mogućnosti da se pokaže sva kreativnost i efikasnost u operativnim procesima. Najveći izazov je kako u potpunosti ispuniti sva očekivanja potrošača uz dugoročno održiv poslovni model prilagođen našem tržištu.

Šta biste izdvojili kao ključne prednosti onlajn trgovine?

– Naravno, osnovna prednost je to što možete da kupite namirnice a da ne napustite svoj dom ili kancelariju, tj. da vreme koje je potrebno za odlazak u nabavku iskoristite za sve ono što vam je važno, a ne stižete da uradite. Namirnice možete da poručite preko mobilne aplikacije dok se nalazite na putu ka kući ili na bilo kom drugom mestu. Onlajn kupovina omogućava vam brzi uvid u cene i ponude i u svakom trenutku možete da donesete racionalnu odluku o kupovini. Osim toga,  onlajn portali nude i brojne dodatne usluge ili savete, na primer predloge za ručak, recepte za koje jednim klikom možete poručiti namirnice, kao i priliku da se brzo upoznate sa svim novinama u kategorijama koje vas zanimaju.

Ahold Delhaize jedan je od globalnih lidera u e-trgovini. Koliko su vam značila njegova iskustva u razvijanju Maxi on-line trgovine?

– Ahold Delhaize Group ima veliko iskustvo u elektronskom poslovanju na evropskom i američkom tržištu, gde nudi maloprodajne brendove Delhaize i Albert Heijn ili posebne brendove specijalizovane za e-trgovinu kao što je bol.com ili peapod. To iskustvo veoma je značajno budući da je reč o potpuno novoj oblasti poslovanja u Srbiji, s brojnim mogućnostima i različitim poslovnim modelima koji već postoje na stranim tržištima. Kao deo grupacije koja ima iskustvo sa svim modelima i fazama razvoja onlajn tržišta za nabavku namirnica, dobili smo prave inpute, ali i podršku da postavimo stabilne temelje održivog modela.

U Francuskoj je donet zakon koji supermarketima zabranjuje bacanje viška hrane, pa se ta hrana poklanja u humanitarne svrhe. Da li mislite da bi bilo dobro da se takav zakon donese i kod nas?

– Smatram da je zakonsko regulisanje te teme vrlo kompleksno, i da kada se o tome govori, treba imati u vidu sve činjenice, na primer šta je preduslov da se takav zakon donese i uspešno sprovodi. U svakom slučaju, mislim da se i bez zakonske obaveze može unaprediti saradnja trgovinskih lanaca i proizvođača s organizacijama koje se bave prikupljanjem hrane u humanitarne svrhe. Znam da mnoge kompanije u Srbiji to već uspešno sprovode i ponosan sam što je i Delhaize Serbia jedna od njih. 

Koliko vam je važna edukacija? Koliko pažnje Delhaize Serbia posvećuje obrazovanju zaposlenih?

– Živimo u veoma dinamičnom okruženju, u kojem je neophodno stalno unapređivanje znanja i veština, pre svega zaposlenih na operativnim pozicijama. Delhaize Serbia u svom strateškom okviru na veoma visokom mestu ima obećanje da će biti bolje mesto za rad, što podrazumeva stalni razvoj zaposlenih, edukaciju i individualne razvojne planove. To obećanje se svakodnevno realizuje, a najbolja potvrda jesu rezultati istraživanja posvećenosti zaposlenih, koji su ulaganje u razvoj karijere i edukaciju prepoznali kao jednu od najjačih kategorija.

Šta je do sada vaš najveći uspeh?

– Moj najveći uspeh jesu članovi mog tima koji su sa mnom radili i potom uspeli da napreduju i izgrade uspešne karijere u istoj ili nekoj drugoj kompaniji.

Šta volite da radite u slobodno vreme? Šta vas opušta, raduje i veseli?

– Volim prirodu, naročito Dunav, i kada god vreme dozvoljava, volim da s porodicom i prijateljima budem na vodi. To me uvek opušta i daje mi novu energiju. Osim toga, volim i da se rekreativno bavim sportom, često trčim pored reke i s prijateljima igram tenis. Naravno, uživam i u dobrim restoranima, i uvek volim da probam lokalnu hranu ili pića kako kod nas tako i u inostranstvu.

 

Tekst preuzet iz časopisa Market.